De investeerder is Kohlberg Kravis Roberts & Co. (KKR) dat ook al geld stak in mediabedrijven en –initiatieven als BuzzFeed en Vice.
NextIssue geeft voor 10 tot 15 dollar in de maand onbeperkte toegang tot een grote bibliotheek met 145 Amerikaanse tijdschrifttitels. Je krijgt daarbij ook complementaire content in de vorm van bijvoorbeeld video’s en foto’s.
Het bedrijf is – anders dan het Nederlandse Blendle – een joint-venture tussen uitgevers. Bedrijven als Condé Nast, Hearst, Meredith, News Corp., Rogers Communications en Time Inc. doen mee in NextIssue. Daarmee is de dienst min of meer vergelijkbaar met Spotify, waar grote muzieklabels een aandeel in hebben.
NextIssue verzamelt betalingen aan uitgevers, gebaseerd op hoe lang abonnees een magazine consumeren. De bladenbieb zou 150.000 abonnees hebben, maar volgens de Wall Street Journal maakt ze nog geen winst.
De investering van 50 miljoen dollar wordt mogelijk aangewend om meer consumenten te interesseren in digitale magazines. Dat is geen makkelijke opgave, gezien de grote concurrentie van gratis content, zoals blogs en vlogs.