Premium

Investering in 'Spotify voor digitale magazines' in de VS

Er wordt 50 miljoen dollar gestoken in NextIssue, een enorme digitale bibliotheek met zowel nieuwe als oude edities van magazines.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De investeerder is Kohlberg Kravis Roberts & Co. (KKR) dat ook al geld stak in mediabedrijven en –initiatieven als BuzzFeed en Vice.

geeft voor 10 tot 15 dollar in de maand onbeperkte toegang tot een grote bibliotheek met 145 Amerikaanse tijdschrifttitels. Je krijgt daarbij ook complementaire content in de vorm van bijvoorbeeld video’s en foto’s.

Het bedrijf is – anders dan het Nederlandse – een joint-venture tussen uitgevers. Bedrijven als Condé Nast, Hearst, Meredith, News Corp., Rogers Communications en Time Inc. doen mee in NextIssue. Daarmee is de dienst min of meer vergelijkbaar met Spotify, waar grote muzieklabels een aandeel in hebben.

NextIssue verzamelt betalingen aan uitgevers, gebaseerd op hoe lang abonnees een magazine consumeren. De bladenbieb zou 150.000 abonnees hebben, maar volgens de Wall Street Journal maakt ze nog geen winst.

De investering van 50 miljoen dollar wordt mogelijk aangewend om meer consumenten te interesseren in digitale magazines. Dat is geen makkelijke opgave, gezien de grote concurrentie van gratis content, zoals blogs en vlogs.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie