De CEO van MediaMonks en de oprichter van The Lunchbox Fund proberen op een moderne manier fondsen te werven voor de voedselproblematiek van kinderen in Zuid-Afrika. Met de Feedie app doneert een deelnemend restaurant een maaltijd wanneer een gast een foto maakt en deze deelt via de app en via zijn of haar social media kanalen. Woensdagavond werd in Jamie Oliver's restaurant Fifteen Amsterdam de nieuwe app gelanceerd met een diner voor 150 van Nederlands meest invloedrijke social media gebruikers.
Hoe zijn jullie op Feedie gekomen?
Page-Green: ‘Ik was op zoek naar een creatieve manier om fondsen te werven voor mijn stichting The Lunchbox Fund. Wij wijden ons aan het verzorgen van maaltijden voor kansarme schoolkinderen in Zuid-Afrika die zich geen voedsel kunnen veroorloven. Wij organiseren grote benefietgala’s, maar willen daarnaast de "gewone" mensen zien te bereiken zonder dat ze dit als storend ervaren. Daarom spelen we met Feedie in op een bekend gedragspatroon en kost het de gebruiker in principe zelf geen geld.’
Hoe kwamen jullie voor het eerst met elkaar in contact?
Page-Green: ‘Op zo’n benefietgala ontstond het contact met DDB Tribal New York met wie ik het idee voor Feedie heb uitgewerkt. DDB bracht het idee onder bij een klant, MediaMonks, die de app tot realisatie heeft gebracht.’
Knaap: ‘Het grappige is dat ik Topaz pas persoonlijk leerde kennen bij het lanceringsdiner van de app in New York. Hier verwachtte ik een compliment voor het realiseren van de app, maar in plaats daarvan vroeg ze mij hoeveel tijd ik besteedde aan "charity-projecten". Ik vertelde trots dat ik daarvoor vijf man fulltime in dienst heb, maar haar reactie was stuitend. Ik moest me schamen, want als zij zich voor 100% kon inzetten voor de goede zaak, dan zou ik dat ook moeten kunnen. Hier sprak zoveel kracht en energie uit dat dit gesprek mij prikkelde en ik beloofde ter plekke om betrokken te blijven bij de uitbreiding van Feedie.’
En zo komt de app dan ook naar Amsterdam?
Knaap: ‘Precies. Amsterdam is een culinaire stad en ik ken de markt hier op mijn duimpje. Ideaal om deze app op een bijzondere manier te lanceren.’
Hoe bedoel je bijzonder?
Knaap: ‘De lancering van Feedie geeft ons de gelegenheid om een nieuw advertentiemodel te gebruiken. Wij benaderen het afzetten van Feedie als een start-up, door zo snel mogelijk organisch bereik te creëren. In plaats van een televisiecommercial voor The Lunchbox Fund nodigen wij de 150 meest invloedrijke Nederlanders op sociale media uit en brengen wij op deze manier hun achterban op de hoogte van de app. Volgens onze berekeningen kunnen wij met alle aanwezigen ongeveer 22 miljoen mensen bereiken, wat zou betekenen dat we meer mensen bereiken dan er in Nederland wonen. Daarnaast zal door de aanwezigheid van deze mensen, waar ook veel BN’ers tussen zitten, de nodige pers aanwezig zijn waardoor wij een optimale hoeveelheid aandacht genereren.’
En hoe levert de app geld op?
Page-Green: ‘In feite betalen bedrijven voor de aandacht. Voor elke foto die wordt gemaakt, doneert het deelnemende restaurant een bedrag ter waarde van een lunchpakket voor een kind in Zuid-Afrika. Om te voorkomen dat mensen acht foto’s van hetzelfde gerecht maken of een restaurant blut fotograferen, is er een maximum gesteld op de dagelijkse bijdrage. Maar meer bijdragen mag natuurlijk altijd.'
Knaap: ‘Het is een win-win-situatie, omdat het restaurant aandacht krijgt en daarvoor niet de hoofdprijs hoeft te betalen. Ons Nederlandse kantoor doet ook mee, dus voor elke werknemer die zijn lunch fotografeert doneren wij aan The Lunchbox Fund.'
Wat maakt dat Feedie niet de zoveelste app wordt?
Page-Green: ‘Wij spelen in op een veelvoorkomend gedragspatroon. Verreweg het grootste deel van de posts op Instagram zijn foodies: foto’s van voedsel. Doordat we gebruik maken van de huidige technologie maken we doneren zo natuurlijk mogelijk. Daarnaast inspireert de app de makers van foodies om hun passie te delen en foto’s te maken voor degenen die dit het hardste nodig hebben.'
Knaap: ‘Dit is het perfecte voorbeeld van technologie die een positieve invloed heeft op het leven van mensen. De app heeft veel weg van Instagram, maar is er niet op uit om diens positie in te nemen. Sterker nog, wij moedigen mensen juist aan om foto’s gemaakt met Feedie ook te delen via andere social media kanalen. Natuurlijk kun je ook op Feedie je foto voorzien van filters die speciaal zijn ontworpen om gerechten er mooier uit te laten zien en kun je andere Feedies volgen en hun foto’s liken, maar de app kan meer worden gezien als een toevoeging op bestaande social media.' Page-Green: ‘Wel hebben we een competitief element toegevoegd, zodat je snel kunt zien hoeveel foto’s iemand heeft gemaakt. We hopen natuurlijk dat mensen elkaar gaan proberen te overtreffen.’
Tot slot, wat is met Feedie het gedroomde einddoel?
Page-Green: ‘Er voor zorgen dat alle kinderen te eten hebben. We willen stap voor stap kijken of we naast Zuid-Afrika in grotere gebieden hulp kunnen verlenen en we gaan kijken of we na Nederland ook in andere landen de app kunnen integreren.'
Knaap: ‘Wij hopen hier in Nederland een soort blauwdruk te maken die we straks in meer landen kunnen toepassen. Ik ben zelfs al gebeld door de prinses van Koeweit om te kijken of we Feedie kunnen lanceren om noodlijdende kinderen in Syrië te helpen.’