ING werpt zichzelf terug in Middeleeuwen

Het is een nachtmerrie voor elk merk. ING dacht als sponsor van het Oranje Rijksmuseum met een hihiha-viral in te haken op de te lang verwachte heropening van dat museum, maar intussen maakte de Oranje bank voor de zoveelste keer een puinhoop van zijn core business. Want waar linksom ‘gewone mensen’ stonden te klappen voor hun filmpje, rukten tegelijkertijd ING-klanten zich de haren uit hun hoofd omdat ze online ineens hun geld zagen verdampen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Je kon er op wachten. Dat fantasieloze merken met even creatiefloze bureaus rip offs van de zouden maken. Dat deed TNT in ons land zelf ook met een van zijn fraaie succesnummer, maar who cares, mensen slikten die remake als zoete koek.

Wisten ze ook bij van ING. Dat kreeg de opdracht te komen met een leuke inhaker rondom de te lang verwachte heropening van het Rijksmuseum waarvan ING sponsor is. Al neuspeuterend kwamen de Oranje creatieven niet verder dan een goedkope remake van die TNT-viral.

In het filmpje zie je een mijnheer in een soort Land van Ooit-kostuum uit een winkel in een winkelcentrum in rennen, kennelijk heeft hij iets op zijn kerfstok, en dan gebeurt er van alles op de 18e eeuwse (!) Negende Symfonie van Beethoven met laatmiddeleeuwse schilderijfiguren die als Tarzans door dat winkelcentrum slingeren. Mannen met dreigende lansen en musketten en kijk, o jubel, daar verschijnt ineens de Nachtwacht waarin heel verrassend een lilliputter en nog meer onverwachte gasten opduiken.

Ach ja, muziek en beeld, het scheelt zo'n honderd jaar, dachten de geschiedenisgevoelige freestyle creatieven van het ING-reclamebureau, een kniesoor die daar op let.

Mag je ook niet over zeuren. Merkte ik al snel. Want het ‘gewone volk’, ja echt, zo werd de boodschap aan mij verduidelijkt, vond het filmpje reuzeleuk. En die sukkels hebben immers geen weet van na-apen, TNT, Beethoven, Middeleeuwen enzovoorts, waar mensen met (reclame)historisch-besef op Facebook en Twitter de viral en masse honend in de hoek zetten.

Laat een bank in deze tijd in godsnaam zijn geld beter besteden. Las ik. En waar was de aandacht voor de eigen ING-klanten. Die kregen ook tijdens de opening van het Rijksmuseum niks extra’s. Met dergelijke klantvriendelijke service beloonde de bank al eerder als sponsor zijn hondstrouwe klanten tijdens superoranje events à la Sail waarvan het evenzo sponsor was.

En het werd nog erger. Want waar het geliefde Oranje klootjesvolk de viral omarmde, ging het diezelfde dag, o toeval, met de core business van ING helemaal mis. Met alweer een internetbankieren . Klanten zagen plots een negatief saldo. Anderen kregen ineens duizenden euro’s gratis bijgeschreven en weer anderen zagen dat betalingen tussen 28 maart en 1 april ineens dubbel waren afgeschreven. ING wierp zich met het ook zelf terug in de Middeleeuwen.

Alsof banken al niet genoeg vertrouwen hadden bij consumenten, besloot ING het laatste restje goodwill bij zijn klanten weg te schrapen. Links o zo leuk doen als sponsor met een viral die eigenlijk helemaal niet zo leuk is. En intussen maak je van je basisbankierwerk een puinhoop. Dan maak je je klanten echt niet aan het lachen met lilliputters en andere Middeleeuwse grappen.

Onze Helden zijn terug, zegt ING in de viral. Onze Oranje helden. Maar die zitten duidelijk niet bij ING zelf. Die bank loopt alles waar Oranje echt voor staat vrolijk te bezoedelen. Tijd voor het Middeleeuwse Postbank dan weer misschien. Daar verliep alles zonder moderne kleerscheuren. Niet Oranje, maar blauw.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie