De ingelijste afbeeldingen die verkrijgbaar zijn bij Ikea (de vuurtoren in de branding, de Brooklynbridge bij zonsondergang, New York, Parijs), worden niet per definitie gezien als een bewijs voor goede smaak. (Cabaretier Peter Pannekoek zei daar recent in het programma ‘Dit was het nieuws’ nog over: ‘De allergrootste afknapper is als je bij een meisje thuiskomt en die heeft dan dat Ikea-schilderij van Times Square of die Amsterdamse grachten met die rode fiets… dat vind ik zooo treurig.’ Zie uitzending hier, vanaf minuut 31:40 uur.) Voor velen is het gegeven van de enorme wereldwijde oplage van de Ikea-Eiffeltoren ook niet heel aantrekkelijk. Met de lancering van fotoserie op groot formaat ‘NORRHASSEL’ aanstaande augustus, komt het woonwarenhuis tegemoet aan de woonconsument met smaak (al blijft dat een twistpunt) én aan de behoefte naar kunst met een beperkte oplage. De serie van acht foto’s wordt namelijk als ‘limited collectie’ uitgebracht.
‘Uniek’
Tekenend in dit perspectief: Ikea haalt uit het recent zelf uitgevoerde 'Life at home-onderzoek' dat mensen de emotionele waarde van objecten steeds meer waarderen. Ikea: ‘Dit geldt met name voor millennials, die het belangrijk vinden om een uniek huis te hebben. Daar speelt kunst een belangrijke rol in.’ Wie bij ‘limited collectie’ een beperkte oplage verwacht, komt overigens bedrogen uit. Het ‘limited’ geldt namelijk alleen voor de periode dat de serie te koop is, namelijk een half jaar. Binnen die periode geldt een onbeperkte verkrijgbaarheid. De ‘limited collectie’ zal van Almere tot aan Rosmalen en van Zoetermeer tot aan Amersfoort Vathorst ruimschoots in de Nederlandse woonkamers komen te hangen. (Laat staan in de landen om ons heen.)
Hasselblad
Ikea werkt voor de gelegenheid samen met het Zweedse professionele cameramerk Hasselblad. Zeven fotografen (zie onderaan) die eerder de Hasselblad Master Award wonnen, tekenden voor de serie.
Prijs
De marketing manager van Hasselblad, Bronius Rudnickas, zegt graag aan het project mee te werken, omdat het het merk in staat stelt om een breder publiek de kans te geven om ‘werken van deze topfotografen’ te ontdekken. De collectie bestaat uit acht posters (61x91 cm, m.u.v. foto Dmitry Ageev: 91x91 cm) en is vanaf augustus 2018 verkrijgbaar bij Ikea. De prijs van de fotoposters zullen 9,99 euro bedragen. Behalve die van Dmitry Ageev (van een vrouw met rood haar, hier niet afgebeeld), die gaat 29,95 kosten.
Dit zijn de prijswinnende fotografen die meewerkten aan de NORRHASSEL collectie:
- Lars van de Goor (Nederland)
- Dmitry Ageev (Rusland)
- Hans Strand (Zweden)
- Bára Prášilová (Tsjechië)
- Ali Rajabi (Iran/VS)
- Tom D. Jones (België)
- Joachim Schmeisser (Duitsland)