[door gastblogger Isua Botman] Een bekend fenomeen bij in-app advertising is dat reguliere analytic programma’s zoals Google Analytics niet de conversies vanuit apps meten. Het komt vaak voor dat specifieke software voor het bijhouden van conversies via apps, zoals Ad-X, Hasoffers en Adjust, niet in gebruik is bij de adverteerder. Hoe toon je dan toch het rendement aan van de campagne?
Google Analytics en in-app advertising
Het is nu zo’n 2 jaar bekend dat Google Analytics nauwelijks is staat is conversies te meten ontstaan vanuit in-app advertising. Hiervoor zijn 2 redenen bekend.
Reden 1: Google Analytics is niet in staat een referral te ontvangen vanuit apps (en sommige mobiele sites). Hierdoor wordt traffic uit apps als ‘direct traffic’ (rechtstreeks verkeer) gedocumenteerd.
Reden 2: Veel gebruikers die de banner getoond krijgen worden leggen geen bezoek af middels een click op de banner. In plaats daarvan vindt het bezoek plaats via de browser (direct) of Google search.
In het geval van search wordt vaak geklikt op advertenties (SEA) of de organische zoekresultaten. Het komt ook vaak voor dat dit proces middels ‘second screen’ gebeurt. Hiermee wordt de tablet, laptop of desktop bedoelt.
Geen trackmogelijkheden en toch de effectiviteit aantonen
Bij de recente in-app campagnes van onder andere De Mandemakers Groep en De Persgroep was er geen alternatieve tracking software beschikbaar. Toch hebben we effectiviteit kunnen aantonen. Hoe? Door bijvoorbeeld de campagne een aantal dagen te pauzeren. Vrijwel direct is dan een daling waarneembaar in verkeer en conversies’.
Analyse van SEO en SEA
Om het succes van de in-app campagne aan te tonen heeft Targetoo een analyse gedaan op organic en paid search (SEO en SEA). Onderstaand worden de resultaten weergegeven van organic search en paid search samen met het aantal impressies.
1. Organic
2. Adwords
3. Impressies en clicks Targetoo
27 28 29 30 31 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
22K 22k 22K 22k 22K 22k 13k 49k 45k 47k 52k 54k
201 189 201 231 217 238 214 510 490 480 520 601
De betreffende campagne liep van 27 november t/m 13 december. De 3e tot en met de 8e is de campagne gepauzeerd. Vanaf de 9e worden relatief meer impressies geserveerd.
Ten tijde van de campagne is een constante lijn in resultaten van SEO (1) en SEA (2) te zien. Wanneer de campagne tijdelijk gepauzeerd wordt is een een flinke afname van conversies via organic en paid search (SEA) te zien. Daarnaast; vanaf de 9e is een aanzienlijke stijging waarneembaar wat betreft conversies via organic en direct verkeer. Hierom mag geconcludeerd worden dat het effect van een in-app campagne een sterk effect heeft op de bezoekersaantallen en conversies. Naast de toename bij direct, organic en SEA zijn er natuurlijk nog de clicks/conversies van de daadwerkelijke banner.
Het effect van in-app advertising is dus veel omvangrijker dan directe clicks op de banner zelf. Het zijn de leukste momenten als we na afloop van een campagne de data vergelijken en we zien dit soort verbanden en uitkomsten.
Isua Botman is eigenaar van Targetoo Mobile Marketing
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!