Premium

Hoe supermarkten prijsvechters van zich af kunnen slaan

Nee, consumenten gaan niet louter voor de laagste prijs.

Voor Europese consumenten is de laagste prijs krijgen niet altijd de beste deal. Door zich te richten op de beleving van het winkelen en door kwaliteitsproducten van het huismerk aan te bieden, kunnen winkeliers de concurrentie aangaan met prijsvechters en Europa’s detailhandelslandschap verbeteren. Dat concludeert Nielsen op basis van onderzoek.

Het bedrijf zette in de op een rij wat voor consumenten belangrijk is in hun keuze.

1. Gemak

Europese consumenten vinden ‘makkelijk tot snel vinden wat ik nodig heb’ het belangrijkst bij hun keuze van een winkel. Ze geven aan dit twee keer belangrijker te vinden dan een breed productaanbod.

Mobiel

Nielsen geeft aan dat het inzetten van apps door winkeliers het consumenten makkelijker kan maken.

Een andere optie is kleinere winkels, gemakswinkels of buurtwinkels te openen, met een zorgvuldig gekozen productassortiment gericht op de lokale behoefte en smaak. Of een slimmere indeling van de winkel.

2. Beleving

Consumenten vinden winkelen leuk als ze er voordeel mee behalen. Op de tweede plek op de lijst van grootste beïnvloeders van winkelkeuze staat ‘zorgt voor een prettige beleving’.  Nielsen: ‘Ter vergelijking, ‘makkelijk bereikbaar’ staat op de elfde plaats en geeft aan dat consumenten bereid zijn om een afstand te overbruggen naar de juiste winkel. Dat betekent dat buiten de stad gelegen, zeer grote supermarkten ook als ze niet zo gemakkelijk bereikbaar zijn toch de loyaliteit van de klant kunnen behouden – met hoogwaardige diensten.’ 

Winkels worden snel meer dan alleen een plek om te winkelen, en hun aanbod zou de veranderingen in winkelgedrag moeten weerspiegelen, is het advies van Nielsen.

3. Kwaliteitsproducten

Als derde wordt genoemd ‘eten en levensmiddelen die waar voor hun geld bieden’. Hoewel ‘een goede deal en aanbiedingen’ belangrijk zijn, de negende plaats, vinden consumenten dit geen essentieel onderscheid tussen winkels, zo weet Nielsen. ‘En een van de effectiefste manieren waarop winkeliers prijsverlagingen en onhoudbare aanbiedingsstrategieën kunnen vermijden, is door verhoging van de veronderstelde voordelen en waarde van hun huismerk.’

Winkeliers kunnen meer doen om hun marktaandeel te laten groeien, door innovatie en introductie van huismerkproducten in segmenten die niet gedreven worden door koopjes, zo adviseert Nielsen. ‘Exclusiviteit kan, bij een goede aanpak, klanten trekken, prijsvergelijking moeilijker maken en vervolgbezoeken stimuleren.’

Nederland

In Nederland vinden consumenten een prettige winkelervaring het belangrijkste. Daarna volgt  een prettige omgeving en makkelijk te vinden artikelen. Nielsen geeft aan dat Nederlanders  nog wel prijsbewust zijn. ‘Zo bestaat 30 procent van de consumenten hier uit “zuinige, bewuste budgeteerders.” In de rest van de wereld domineren ‘enthousiaste en frequente’ kopers de markt, schrijft

De Nielsen Shopper Trends enquête wordt jaarlijks tussen oktober en maart uitgevoerd en bevraagt meer dan 90.000 consumenten in meer dan 50 markten in West-Europa. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie