Groei verkoop FMCG van 3% naar 1,7%

De Europese verkoopcijfers van FMCG zijn in het vierde kwartaal van 2013 gestegen met 1,7% in vergelijking tot dezelfde periode vorige jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit gegevens die Nielsen vandaag heeft gepubliceerd. De groei van 1,7 procent in het laatste kwartaal was het resultaat van een prijsindexatie van 2,3 procent en een afname van 0,6 procent van het aantal verkochte goederen. In het derde kwartaal was er nog sprake vangroei ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.

Volgens Nielsen, kwam het in de laatste vijf jaar twee keer voor dat de totale omzet met minder dan 1,7 procent steeg. Het aantal verkochte producten daalde in Nederland met 1,3 procent, maar door een prijsstijging van 1,5 procent, groeide de omzet met 0,2 procent.

De bruto mediabestedingen aan FMCG stegen echter met 5,4 procent fors in het vierde kwartaal van 2013 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Turkijke liet de hoogste groei zien met 7,9 procent, gevolgd door Portugal 4,7 procent en Noorwegen met 3,3 procent. Spanje liet een groei van 1,7 procent zien.

Van de eenentwintig landen hadden zes te maken met een omzetdaling in het vierde kwartaal. In het derde kwartaal waren dat vier landen. In Polen en Griekenland daalde de omzet met 1,2 procent. Tjechië, Denemarken en Ierland zagen de omzet van FMCG dalen met 0,7%.

Jean-Jacques Vandenheede, Nielsen European director of retail insights: &;Het was een verrassing dat het Europese consumentenvertrouwen iets daalde in het laatste kwartaal van 2013 en dat ook de verkoopvolumes daalden, vooral omdat de inflatie op bijna het laagste niveau in twee jaar uitkwam.&;

&;Terwijl bijna een derde van de Europeanen overstapt op goedkopere producten om geld te besparen, zal de FMCG branche proberen om via marketingacties en prijspromoties de koopbereidheid te stimuleren,&; verklaart Vandenheede. &;Dit in combinatie met afnemende prijsinflatie zal leiden tot hogere verkoopvolumes in het tweede kwartaal, gesteund door een ‘vroege’ Pasen en het vooruitzicht van het WK voetbal in Brazilië.&;

De omzetgroei van FMCG producten in Europa wordt voornamelijk veroorzaakt door inflatie en in veel mindere mate door toegenomen volumes. De inflatie in Europa bedroeg 2,3% in het vierde kwartaal van 2013, tegenover 2,8% in het derde kwartaal. Van de eenentwintig landen noteerden zeven een inflatie van meer dan 3%. Alleen in Griekenland en Zwitserland was sprake van deflatie.

De verkoopvolumes van FMCG in Eurpoa daalden in het vierde kwartaal van 2013 met 0,6 procent. In het kwartaal daarvoor werd nog een groei van 0,2 procent gerealiserd. Bij acht landen werd een groei in verkoopvolume genoteerd, terwijl dat in het derde kwartaal nog twaalf waren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie