Gooi het communicatieplan maar in de sloot!

Hoeveel communicatieplannen heb jij in je leven gemaakt? En hoeveel hiervan heb je ook daadwerkelijk zo uitgevoerd? Scrum maakt korte metten met het traditionele communicatieplan en focust op korte termijn resultaat. Dat is even wennen, maar als je durft los te laten krijg je er een hoop productiviteit voor terug.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Scrum omarmt verandering

[gastblog door =8288" target="_blank">Petra de Boer]

Communicatieprofessionals zijn vaak gedegen planners. We hebben geleerd om eerst uitgebreid te onderzoeken, analyseren en conclusies te trekken, om op basis hiervan langetermijndoelen te formuleren. Vervolgens maken we een gedetailleerd plan waarin precies staat wat op welk moment moet gebeuren om de doelen te realiseren.

Ik moet bekennen dat ik ook heel wat plannen heb geschreven, maar dat het gros de eindstreep niet heeft gehaald. Zelfs wanneer ze veel lof oogsten bij lancering, liep het daarna vaak alsnog spaak. Soms omdat de ambities gewoonweg te hoog waren of omdat er nieuwe projecten ‘tussendoor’ kwamen. En meer dan eens werden de prachtige plannen domweg door de werkelijkheid ingehaald.

En dat is precies de makke van het oude communicatieplan. De mate van detail wekt de illusie dat we de werkelijkheid kunnen controleren. Dat als we vandaag bedenken wat morgen belangrijk is, dit zich ook daadwerkelijk zo gaat voltrekken. De realiteit is een stuk weerbarstiger.

Als communicatieprofessional opereer je nooit in een vacuüm, maar in constante interactie met de omgeving. Met je baas of opdrachtgever en andere belanghebbenden. Met collega’s en leveranciers. En onder invloed van interne processen en externe ontwikkelingen. En die zijn allemaal aan verandering onderhevig. Daar wil je als communicatieprofessional juist op inspelen. Want alleen dan leveren jouw acties waarde voor de organisatie op.

Scrum is een flexibele methodiek die verandering omarmt. Een pragmatische werkwijze waarbij je eerst samen met de opdrachtgever – en met input van belanghebbenden – de ambitie voor de lange termijn bepaalt. De stip op de horizon. Vervolgens maak je alleen voor de korte termijn (van één dag tot maximaal vier weken) een gedetailleerde planning. En dan ga je aan de slag om direct iets waardevols voor de klant op te leveren!

Het is even wennen, het loslaten van die langetermijnplanning. Maar als je het durft, merk je hoe bevrijdend het werkt. Omdat je veel sneller productief bent en resultaten zichtbaar maakt. Hierop krijg je direct feedback, waardoor je flexibeler kunt inspelen op nieuwe wensen en eisen. Dat maakt Scrum zo geschikt voor een wereld die voortdurend in beweging is.    

Petra de Boer verzorgt de workshop Communicatie Scrum tijdens de =8288" target="_blank">Communicatiebreak op 19 mei in Utrecht. Petra is branding en dialoogadviseur bij Perspectivity en co-auteur van Scrum in actie, het Scrum praktijkboek dat medio juni 2015 verschijnt. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie