Dat meldt de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva). De stichting laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Deze zenders bereiken gemiddeld méér dan 25 procent minderjarigen (jonger dan 18 jaar).
De zender Kindernet heeft geen uitzendingen in het tijdvak 21.00-06.00 uur. Op deze zender is het door de Mediawet niet toegestaan om alcoholreclame uit te zenden.
De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) verbiedt reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit minderjarigen.
Sociale media
Sinds 1 januari 2012 is er al een artikel met extra voorwaarden, waaraan reclame-uitingen op sociale media moeten voldoen, opgenomen in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. In de nieuwe Code die op 1 januari 2014 in werking treedt, zijn nog twee extra aanscherpingen gedaan. Zo moeten nieuwe followers van een drankmerk eerst een age-check invullen, voordat ze het drankmerk kunnen volgen.
Onlangs heeft Twitter een 'Age screening system' ingevoerd, zodat het voor de drankmerken makkelijk is om aan deze regel te voldoen. Een ander eis is dat in beeldreclame afkomstig van een adverteerder voor alcoholhoudende drank de nieuwe educatieve slogan 'Geen 18, geen alcohol' duidelijk vermeld moet worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!