Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van puur, zuiver en zeer gezond, wordt bronwater (en dan met name de platte variant) steeds meer het toonbeeld van onduurzaamheid. Ontginning, verpakking en transport van een liter verpakt drinkwater zorgt voor 500 keer meer CO2 uitstoot dan dezelfde hoeveelheid kraanwater. Voor de productie van een plastic fles water heb je ¼ liter ruwe olie en 3 liter water nodig. Dat zijn feiten en cijfers die zo dubbel zijn, dat ze wel tot de verbeelding moeten spreken. Concurreerde mineraalwater in het verleden op kwaliteit of smaak? Het is uiteindelijk het groeiend Groen Bewustzijn dat het flessenwater uit de markt drukt. En niet het feit dat het kraanwater in Nederland al jaren van een uitzonderlijke kwaliteit is en niet meer dan 0,001 euro per liter kost bovendien. Dat is boeiende materie.

Nederland verbruikt 1 biljoen liter kraanwater per jaar, zo’n 126 liter per persoon per dag. Daarvan drinken we 1 of 2 procent. En dat is waarschijnlijk waarom de bronwaterbaronnen er eind vorige eeuw in slaagden om voet aan de grond te krijgen met verpakt water. Met een stijgend besteedbaar inkomen en toenemende waardering voor het ‘luxe leven’, opende zich een markt die nieuw was in Nederland. Men neme het water, voege daar een knappe verpakking aan toe en wat lekkere lifestyle commercials…voilà: iets wat nooit veel waard was wordt omarmd als onderscheidend element voor een bepaalde lifestyle.

Water werd het nieuwe sjiek. Of het nou lag aan kwaliteit of aan het feit dat we van gekkigheid niets meer konden waarderen dat merkloos of bijna gratis was? Knappe branding in ieder geval, die tot de dag van vandaag doorwerkt. Want de verkoop van verpakt water stijgt nog steeds in Nederland. De verantwoordelijke overheden hebben gefaald om het kraanwater kwalitatief te positioneren. Hun boodschap was te defensief en bleef hangen in het generieke ‘wees zuinig met water’. In die markt was het makkelijk distantiëren voor de bronwatergiganten. De kentering, ingezet door De Grote Kraanwaterlobby, weerklinkt echter ook in utiliteitsland. Tussen functionele namen als ‘Waternet’ en ‘Water Brabant’ verschijnen steeds meer merknamen die op waterwaarden als zuiver, natuurlijk en eerlijk gaan zitten: Vitens. Evides. Dunea. In Parijs noemt het waterleidingsbedrijf zich zelfs Acqua Veritas.

Wat is ervoor nodig om kraanwater opnieuw te positioneren als serieuze concurrent voor het gebotteld water met geoliede marketingmachines? Een verkoopverbod van water in flessen, zoals in het Australische stadje Bundanoon, is grappig maar lijkt mij niet erg wenselijk. Het promoten van allerlei waterzuiveringskristallen (ook zeer hip in bepaalde kringen), ontkracht de kernkarakteristiek van het Nederlands leidingwater, namelijk dat het van heel goede smaak en kwaliteit is. Er zijn veel sympathieke initiatieven die het drinken van leidingwater stimuleren met leuke, mooie en milieuvriendelijke meeneemflessen. . . Hip en leuk. Maar nog steeds geen antwoord op de kernwaarde die commercieel geclaimd is: namelijk die van kwaliteit(sbewustzijn).

Een werkelijke kentering kan daarom alleen komen uit de horeca. Als de fijnproevers om gaan, zal het water werkelijk bevrijd zijn van het grauwe imago waar het al zo lang mee worstelt. Of water nou als ‘complimentary service’ wordt gebracht (in Italië overigens verplicht) of dat ervoor betaald moet worden? Ik juich beide opties toe. 56% van de Nederlanders drinkt nu al liever kraanwater in een restaurant. En is volgens ook best bereid daarvoor te betalen, mits het gekoeld en al dan niet met bubbels geserveerd wordt. Richtprijs? € 1,25.

Kraanwaterconversie is niet moeilijk. Leidingwater is makkelijk toegankelijk en overal beschikbaar. Het vraagt vooral een mentale ommekeer, die met brede gedragenheid veel makkelijker te bereiken is. Kijk naar het watergebruik bij u in de omgeving: op de werkvloer, in de kantine, thuis. En ban de plastic verpakking. Koop een mooie waterfles die goed schoon te maken is en eindeloos herbruikbaar. En word fan van op . Met 10.000 fans stappen zij naar brancheorganisaties als Koninklijke Horeca en hebben ze de vuist die nodig is om in nog meer restaurants kraanwater op de kaart te zetten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie