'Dit is toch wel een paar stappen terug'

UPDATE De nieuw lijn die Wehkamp met TBWA\ heeft ingezet, betekent een breuk met het verleden en riep meteen veel reacties op. Wat vindt het vak ervan?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na jaren met wisselende bureaus te hebben gewerkt, heeft Wehkamp gekozen voor een vaste relatie met TBWA\. Met probeert het merk een breder publiek aan te spreken. Over de vraag of deze poging succesvol is, lopen de meningen uiteen.

Peter Hamelinck, creatief directeur Y&R Amsterdam

‘Ik schrik hiertoch wel een beetje van. Ik heb vorig jaar een tijd lang in de boardroom van G-Star gezeten als creatief directeur. Ik vond het wel apart, hoe er in meetings altijd met veel ontzag werd gesproken over Wehkamp. Wat Wehkamp deed, was onderscheidend. Bij veel fashionlabels proefde je de jaloezie. De commercials waren de juweeltjes in het reclameblok. Nou goed, conceptueel stelde het misschien niet zo veel voor, maar het was altijd wel erg fraai gedaan.

In vergelijking daarmee is dit toch wel een paar stappen terug..

‘Ik weet natuurlijk niet welke vraag Wehkamp bij het bureau heeft neergelegd. Misschien wel: mensen weten niet waar Wehkamp voor staat. Maar persoonlijk krijg ik er toch wel een beetje een amechtig  gevoel van als mij wordt uitgelegd wat een webshop is. Zeker als je de jongere generaties in gedachten neemt tegen wie ze spreken, die kennen die hele gids niet meer. 

‘En nog iets: als je dan toch zo’n idee hebt, gooi er dan tenminste een paar euro&;s tegenaan. Qua executie is dit wel heel erg niveau Zalando. Dat overigens mega-succesvol is; daar niet van. Maar ik denk echt dat ze in de boardrooms van de grote fashionlabels nu denken: oh, gelukkig. ‘

 

Edward Bardoul, Bardoul Art, Copy & Strategy

&;Simon komt met een luie junior-strateeg de kamer van een jong en ambitieus, maar zwakbegaafd creatief team binnenlopen. “Jongens, Wehkamp is klant. Ja, dat is zeker groot nieuws. Zonder pitch. Uniek! Ja, ze hebben al hun budget wel al zo´n beetje weggepist aan media dus voor creatie en productie is. Niet. Zo. Héél. Veel meer over. En ze willen nogal wat vertellen. Eh, eerst afrekenen met de catalogus. Maar ook vertellen dat we tegenwoordig hele grote modemerken verkopen. Ja, die moet je wel even benoemen. Mango, Sacha en G-Star RAW. Maar niet alleen vertellen wat we zelf zijn, probeer de consument ook te inspireren! Met inspirerende combinaties…”

“Dat past er nooit allemaal in”, werpt de art director tegen.

Simon haalt zijn lolly uit zijn mond en briest: “Lopen jullie weg voor een uitdaging? Misschien moeten we deze worst maar aan Bas en Yacco geven dan! Jullie mochten wel een veertig seconden spotje maken. VEERTIG! En die paar proposities zouden niet passen? Diederick kreeg met twee vingers in zijn neus, drie keer zoveel proposities in twintig seconden geperst.”

De copywriter bindt in. “Ik krijg het wel in veertig seconden…”

“Mooi. Maar…er is meer…Je moet ook nog even iets zeggen over dat als je iets voor 22u bestelt, je het morgen in huis hebt. Ja, op het einde gewoon. En hou het positief, jongens! Er is al genoeg rottigheid op tv. Gewoon een leuk meisje die de taal van de doelgroep spreekt. Ofzo. Kijk maar, Tom Poes…”
De creatieven kijken elkaar gelaten aan en besluiten; “We kunnen altijd nog een vormidee bedenken. Iets dat imponeert in production value. Of iets in het buitenland draaien. Dan hebben we tenminste nog een leuke tijd.”

Enkele weken later zaten ze (vermoedelijk in Ede) achter de video-assist scheel te worden van het groene licht van de green screen.&;

Darre van Dijk, creatief directeur bij Ogilvy
&;Of ik wat wil zeggen over de nieuwe commercial van Wehkamp.

Want rondom de nieuwe commercial is nogal veel te doen schijnt.

Heb ik iets gemist? Niet in mijn omgeving. Of ik de commercial creatief vind? Nee maar ik geloof ook niet dat dat de bedoeling was. Het is meer een infomercial. Maar dan mooier. Want ik weet nu waarom ik geen catalogus meer in de bus krijg en dat het Nederland’s grootste online warenhuis is. Dat ik eigenlijk niet naar de Bijenkorf hoef want ze hebben alle grote merken ook achter dat computerscherm. In die enorme wereld die voor iedereen onzichtbaar was. En nu dus niet meer.

Alleen krijg ik toch iets meer gevoel bij de Bijenkorf tv commercials. Wehkamp heeft de afgelopen jaren het gevoel rondom het merk enorm op weten te krikken. En dat is knap. Zoals "Echt Hema". Het lijkt er ook een beetje op. "Eerst Wehkamp". Hoewel in de nieuwe commercial dat regeltje niet meer terug komt. Ach weet je. De commercial Julian van modemerk WE vind ik nog steeds één van de mooiste commercials uit de koker van TBWA en ik loop nu ook de WE binnen.

Dus voor ik het weet ga ik binnenkort ook eerst naar Wehkamp. Want ze hebben TBWA niet voor niets gekozen.&;

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie