Wie op vrijdag 25 november wil winkelen bij Dille & Kamille, staat voor een dichte deur. Op die dag zijn alle winkels in Nederland, België en Duitsland gesloten. Een online bestelling plaatsen lukt die dag ook niet, want ook de webwinkel is dan offline. Het familiebedrijf protesteert met de ludieke eensdagsactie tegen Black Friday, een commerciële feestdag waarop veel merken hun producten en diensten met kortingen verkopen.
Vrijwilligerswerk
Dille & Kamille doet daar sinds 2018 niet meer aan mee. Het bedrijf lanceerde in dat jaar Green Friday, om meer aandacht te vragen voor het milieu. Zo steunt het projecten die bestaande bossen onderhouden en nieuwe bomen planten in Nederland, België en Duitsland.
Komende Black Friday gaan de medewerkers van Dille & Kamille vrijwilligerswerk doen. Het bedrijf wil die dag ook klanten inspireren om de natuur te helpen in plaats van te winkelen. Bijvoorbeeld door een boswandeling te maken of door een voederplaat samen te stellen voor vogels. Want minder consumeren is beter voor het milieu, redeneert het familiebedrijf.
Andere retailers aansporen
Diverse retailers hebben zich aangesloten bij het Green Friday-concept van Dille & Kamille. Het bedrijf hoopt op meer deelnemers. Hans Geels, algemeen directeur van Dille & Kamille: 'Het zou fantastisch zijn als mede-retailers hetzelfde doen en ook de deuren gesloten houden. Op deze manier zal de impact van Green Friday, om minder en/of bewust te consumeren, nog groter zijn.'
Verwachting
De nieuwe stap van Dille & Kamille sluit aan bij de verwachting van Adformatie-gastbloggers Robbert van der Hulst en Martijn Vlasblom. Zij deelden medio september vijf inzichten, waaronder de verwachting dat meer grote merken zich gaan uitspreken tegen Black Friday. Maar: zeker niet alle consumenten zijn hier gevoelig voor.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!