De marketingrebel staat centraal tijdens het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, Hét Grote Marketing Congres. Als voorbereiding op dit evenement op 13 oktober, vroeg Tijdschrift van Marketing vijf marketeers naar hun persoonlijke, favoriete marketingrebel. Vandaag: Lisette van Wulfften Palthe, marketeer bij Nuon.
Opstandeling
Wat is in mijn ogen een marketing rebel? Een marketeer of campagne die de grenzen van de marketingindustrie en van zijn doelgroep weet op te zoeken en te verleggen. Die in opstand komt tegen wat bekend staat als ‘standaard’ en de boel vernieuwt. Toen ik de vraag kreeg een stuk te schrijven over mijn favoriete marketingrebel wist ik direct waar ik over ging schrijven. Ik houd namelijk van grensverleggende campagnes. En toen ik in 2010 de campagne van Suit Supply zag hangen op één van de grootste billboards van Amsterdam, viel ik stil. Het heeft voor mij het bekende marketingmotto 'Sexs Sells' geherdefinieerd.
Shameless
De shameless campagne van het Nederlandse bedrijf Suit Supply kan je niet zijn ontgaan: Mooie mannen in stijlvolle pakken, met iets te blote vrouwen in uitdagende poses. In eerste instantie shockerend en ik stel mezelf de vraag of ze niet té ver zijn gegaan. Maar toen ik verder keek, zag ik allereerst de bijzondere fotografie: artistiek en voorzichtig vormgegeven door fotograaf Carli Hermès. En dat maakt dat de subtiele en bijna geniale combinatie tussen verlangen, verleiding en stijl met een tikkeltje humor mij opvalt.
Ik ben er niet over uit of ik voor of tegen deze campagne ben, maar het intrigeert mij. Want, laten we eerlijk wezen, wie wil zich niet verleidelijk, sexy en stijlvol voelen in zijn kleding?
Internationale opschudding
Het rebelse karakter van deze campagne heeft voor veel internationale opschudding gezorgd. Niet alleen in Nederland maar ook in Engeland stroomden de klachten bij verschillende toezichthouders binnen. Klachten van consumenten maar ook van verschillende feministische groepen. De Nederlandse RCC wijst de 114 klachten af en Suit Supply mag de campagne in Nederland blijven voeren. In Engeland daarentegen wordt het bedrijf gedwongen de uitingen van het straatbeeld te halen. Ook moet het de foto’s van zijn internationale Facebook-pagina verwijderen. De reactie van oprichter Fokke De Jong? 'We make no apology. People need to look more carefully. It's a good mix between sex, humour and style - the three basic elements of fashion.'
Succes
Het lijkt een gefaalde campagne, want wat voor zin heeft een campagne als je deze continue moet verdedigen en zelfs gedwongen wordt de campagne stop te zetten? Simpel. Het levert aandacht op. Suit Supply heeft door deze rebelse campagne wekenlang wereldwijde aandacht gekregen van consumenten, bloggers, influencers en politici. En of je het er nou mee eens bent of niet, de campagne kan waarderen of niet, deze campagne heeft Suit Supply en haar lef-hebbende, rebelse imago op de wereldkaart van de mode- en marketingindustrie gezet.
En dat voor een bedrijf dat schijnt niet eens in marketing te geloven. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Lisette van Wulfften Palthe, marketeer bij Nuon.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!