De coronacrisis is een bron van formidabele frames en bijzondere woorden. We vroegen framingsexpert Sarah Gagestein, samen met Jolijn Mes auteur van het boek Meesterframer, naar de opvallendste fenomenen. Kijk voor haar analyse van framing tijdens corona vooral ook naar het achtergrondgesprek met Gagestein, waarin ze veel dieper op de communicatiekracht van framing ingaat. Lees hier haar top-5
1. Intelligente lockdown
Onbetwist het beste frame. Door het woordje intelligent aan lockdown toe te voegen, een vondst toegeschreven aan Mark Rutte zelf, doet dit frame alles wat het moet doen. Wie kan er nu tegen iets wat slim is zijn? Het geeft richting aan wat er van mensen wordt verwacht; als nadenkende mensen omgaan met een lockdown. Bovendien was het strategisch erg goed; sommige oppositiepartijen vonden dat Nederland op slot moest, een volledige lockdown. Door het woord lockdown over te nemen, werd ze de wind uit de zeilen genomen. Met ‘intelligent’ erbij geeft aan dat je niet alles hoeft dicht te gooien, alles wat onzinnig is laat je zitten. De intelligente lockdown versus een ‘stomme’ lockdown.
2. De Anderhalvemetersamenleving
Alle regels kunnen je behoorlijk doen duizelen wat er wel of niet kan. Deze term is een anker. Je kunt zelf afmeten of iets kan of niet. Met zijn vijven in een auto? Kan niet op anderhalve meter. Dit is de concreetste van alle do’s en dont’s Anderhalvemetersámenleving is volgens Gagestein significant beter dan anderhalvemetereconomie. Bij economie gaat het over de munten, bij samenleving over ons en onze veiligheid. Deze term zou overigens net zoals de intelligente lockdown een vondst van Mark Rutte zelf zijn.
3. Kwetsbaren
Vanuit framingsperspectief vindt Gagestein het woord ‘kwetsbaren’ enorm interessant. ‘Deze term kwetsbaren geeft perspectief aan wat we moeten doen en laten. Voor de kwetsbaren doen we het. Zo’n poster met ‘Houd je oma van de ic’ geeft ze een gezicht.’
Door kwetsbaren te gebruiken en niet een term als ouderen is bovendien de groep verbreed die slachtoffer kan worden van het coronavirus. ‘Het gaat natuurlijk niet alleen om mensen ouder dan tachtig. Er zijn ook echt veel menen met een achterliggende aandoening die veel jonger zijn en toch enorm kwetsbaar.’
4. Corona-aso
Dit is niet zozeer een favoriet, integendeel, maar een enorm heftig en vaak verkeerd gebruikt frame, volgens Gagestein: 'Het gaat eerder om corona-slip ups. Mensen hebben goede bedoeningen en doen het onhandig. Als je het label corona-aso op iemand plakt, zal die ook direct in de weerstand gaan. Daar schiet je dus niks mee op als je mensen bewust wilt maken van hun gedrag.'
5. De nieuwe coronawoorden
Iets bestaat pas als het een naam krijgt. Ondanks alle ellende heeft de coronocrisis ons ook nieuwe woorden gebracht voor zaken die nog niet bestonden. Een feest voor iedereen die van taal houdt, vindt Gagestein. ‘Balkonbingo, coronakapsel, kuchscherm, ik vind het prachtig. Had me een halfjaar geleden gezegd: ‘We gaan het nog een uitgebreid over kuchschermen hebben’, dan had ik gedacht: wat heb jij geslikt? Nu hoef je het helemaal niet uit te leggen en drukt het precies uit wat het is.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!