Op 10 september wordt het bovenste parkeerdek van Q-Park Westergasfabriek omgetoverd tot wat de organisatoren noemen: ‘Dagpark’. Het motto luidt: ‘Één dak, één dag, één park.’ De organisatie van het project ligt in handen van Roef, dat zich als onderdeel van Stichting Stadvinderij inzet voor de transformatie van het daklandschap van Amsterdam. Mensen worden uitgenodigd om op een kleedje te komen genieten van dit stadspark op hoogte, of om deel te nemen aan het uitgebreide programma waar toneelvoorstellingen tot workshops onderdeel van zijn. Roef: ‘Een select groepje kan zelfs blijven slapen op het dak.’
‘Dagpark’ moet gezien worden als een activatie die in het teken staat van een groter doel: de organisatie zegt het grootste publieke rooftoppark van Nederland te willen realiseren, waar je via luchtbruggen van dak, naar dak, naar dak wandelt. Het Dagpark is hierin de eerste stap. Mede-oprichter en initiatiefnemer Remco Moen Marcar: ‘Met dit Dagpark laten we zien dat, met een relatief kleine interventie, leven gebracht kan worden naar een (veelal leegstaand) dak. Nu voor 24 uur, in de toekomst willen we dit permanent.’
Europa
Roef zegt ook op Europees niveau een steentje bij te dragen aan de transformatie van het daklandschap; sinds 2021 maken ze deel uit van ECRN, The European Creative Rooftop Network, een netwerk van negen samenwerkende steden en organisaties die door middel van evenementen en culturele activiteiten dakgebruik willen stimuleren.
Missie Roef
De organisatie Roef vindt dat het daklandschap van Amsterdam veel te bieden heeft en zegt bovendien te weten waar de kansen liggen. ‘Slechts 2 procent van de daken van de stad wordt gebruikt, terwijl het onontgonnen Amsterdamse daklandschap maar liefst 12 km² groot is. Dat is ruim 25 keer zo groot als het Vondelpark! Benutte daken bieden kansen bij klimaatadaptatie, duurzame energiebehoefte én drukte in de stad.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!