[door Jaap Bartelds]
Clickbait is irritant, misleidend, en op den duur werkt het averechts. Ronkende titels die veel beloven maar de belofte niet waarmaken.
Hoe zorg je er online voor dat je in het clickbait-geweld toch nog wordt gezien?
Do’s
• Werk met een checklist om titels van artikelen of posts te valideren. Is de kop eigenzinnig? Heeft deze actualiteitswaarde? Is de tekst herkenbaar? Positief? Willen mensen dit artikel delen?
Als je op een of meer vragen met ja kunt antwoorden, zit je goed.
• Blijf continu experimenteren. In vorm en opmaak, maar ook door te testen welke kop scoort en welke niet. Dit kan in realtime door gebruik te maken van A/B-testing.
• Denk na over wat je wilt bereiken. Gaat het om conversie? Wil je jezelf neerzetten als thougt leader over een bepaald onderwerp? Bekijk eerst wat het doel is van je artikel, posting of video en ga daarna pas aan de slag.
Don’ts
• Leg geen focus op likes, maar op de likeability van je merk, product of content. Ofte wel: laat zien waarvoor je staat, wat je boodschap is en wie je daarmee probeert te bereiken. Lukraak likes scoren leidt niet per se tot een betere community en er ontstaat veel ‘ruis’ in je doelgroep.
• Wanneer je te veel logo’s, merktaal en producten in beeld brengt, prikt de bezoeker al snel door je boodschap heen. Doseer je informatie en probeer vooral niet de boel ‘op te leuken’.
• Probeer niet op een geforceerde manier viraal te gaan, bijvoorbeeld door jezelf te overschreeuwen. Roep dus niet: deel dit artikel met al je vrienden. Of: like en retweet dit artikel en je maakt kans op een prijs.
Deze do’s en don’ts zijn ontleend aan het artikel ‘OMG! Dit Artikel Over Clickbait Zal Je Versteld Doen Staan!’, dat is gepubliceerd in Communicatie Magazine, juni 2016 (inlog).