Dat zegt CPB voorzitter Jacob Kohnstamm naar aanleiding van berichtgeving op Tweakers over het volgen van signalen van smartphones in de winkels van de Bas Group, moederbedrijf van elektronikawinkels Dixons, Mycom en iCentre. Smartphones die op zoek zijn naar een wifi-netwerk versturen een zogenoemd mac-adres, een uniek signaal. Dat signaal wordt door de 160 winkels van de Bas Group geregistreerd. Ook klanten die langs de winkel lopen en niet naar binnen gaan, kunnen worden geregistreerd.
Zo wil de winkelketen bijhouden hoe vaak klanten terugkomen en wanneer het druk is. Wifiprofs, een bedrijf dat trackingsystemen aanlevert, zegt in Nederland "tien tot twintig" klanten te hebben. Eerder bleek al dat supermarkt Jumbo en boekenzaak Polare geïnteresseerd zijn in wifi-tracking. Ook ProRail heeft de techniek al eens ingezet op het station van Groningen.
Volgens leverancier Bluetrace van het trackingmechanisme van Bas Group is de privacy van klanten niet in het geding, omdat het mac-adres versleuteld is opgeslagen. Bovendien worden klanten op internet ook al op allerlei manieren gevolgd, stelt een woordvoerder.
Het CBP is het niet eens met die denkwijze. Het vragen van toestemming is weliswaar alleen wettelijk verplicht als er profielen worden opgebouwd en mensen specifieke aanbiedingen krijgen. Maar bezoekers zouden op z’n minst geinformeerd moeten worden als er sprake is van het uitlezen van mac-adressen. Er zou een mogelijkheid moeten zijn om tracking uit te zetten, vindt Kohnstamm.
D66, PvdA en VVD reageren tegenover NUtech verbaasd op de berichtgeving. Alle partijen zijn het er over eens dat klanten in ieder geval geïnformeerd moeten worden dat ze gevolgd worden bij winkels. Dat wordt gezien als een eerste stap. VVD en PvdA zullen bovendien Kamervragen gaan stellen aan de minister Kamp (Economische Zaken).
Door het volgen van de smartphone van de winkelbezoeker is te zien hoe de klant door de winkel loopt en of hij of zij al eerder binnen is geweest. Dat retailers informatie vergaren over het oriëntatie en loopgedrag van klanten op de winkelvloer is op zich niet nieuw. Wel nieuw is dat hiervoor het signaal van de smartphone wordt gevolg.
Ook onder marketeers is deze methodiek omstreden. In een poll op de LinkedIn groep van Adformatie reageerde 58% van de bezoekers afwijzend op de plannen van Jumbo en Polare om met deze techniek aan de slag te gaan.
Update:
Bas Group neemt inmiddels actie. In de winkel van Dixons, Mycom en iCentre worden bordjes gehangen die klanten informeren over wifi- en bluetooth-tracking. Ook komen er stickers in de winkels. (Via: De Volkskrant).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!