[Case] Hoe Giro555 via populaire YouTubers een ‘verstopte’ doelgroep toch bereikte

Organisatie zetet influencers in om de jongerendoelgroep te bereiken, en won daar afgelopen vrijdag een award voor.

Bij acties van Giro555 verenigt heel Nederland zich achter één doel. Hoewel, heel Nederland? Er bleef steeds één groep achter: jongeren. Naar belpanels bellen ze niet en journaals kijken ze niet, maar via de YouTube-campagne Views4Nepal wisten Giro555 deze groep  toch te bereiken..

Na de aardbeving in Nepal (eind april 2015, meer dan 7500 mensen kwamen hier bij om, red)  lanceerde Giro555 een online platform (www.viewsvoornepal.nl), waarop YouTubers en hun kijkers de slachtoffers van de ramp konden steunen. Door het toevoegen van de hashtag aan een videotitel werd de video automatisch gelinkt aan het platform en beloofde elke YouTuber Giro555 te steunen en 1 euro voor elke 1000 views te doneren. Jonge kijkers konden zo Nepal steunen en elkaar daartoe motiveren door simpelweg video’s te kijken, delen en promoten.

Onder andere de vloggers Theaumes (195.441 volgers op Youtube), Gierige Gasten (193.112), Smoare (330.678) en Defano Holwijn (136.429) zijn een paar grote namen die aan de campagne hebben bijgedragen door de hashtag aan hun video(s) toe te voegen.
De kracht van de campagne ligt echter juist in het feit dat alle YouTubers mee konden doen en jongeren elkaar op die manier op grote schaal motiveerden voor de actie en bewustzijn over de ramp wisten te vergroten.

Uitvoering
Het online platform werd in samenwerking met JUST door NewBeTV binnen 48 uur bedacht, ontwikkeld en uitgerold.
De campagne werd gelanceerd op de nationale actiedag op 1 mei. Tientallen YouTubers werden uit genodigd in het actiecentrum in de Amsterdamse Hallen. Daar verleenden ze online steun in de digital lounge, een moderne versie van het belpanel met Bekende Nederlanders. Gekke Markie tussen André van Duin en Floortje Dessing.

Door te starten met het gericht vragen en benaderen van een aantal grotere YouTubers, was het de bedoeling een kickstart aan de campagne te geven, waarna anderen uit eigen initiatief het voorbeeld zouden volgen. En met succes! Dagelijks sloten nieuwe YouTube kanalen zich bij de actie aan. Binnen no-time werden er meer dan 130 verschillende video’s aan het platform toegevoegd. Het bereik verspreidde zich over meer dan 1 miljoen millennials en hun social media kanalen. Jongeren zetten zich en masse gezamenlijk in voor hetzelfde doel: Nepal.



Toen de actie eenmaal succesvol verliep, ontstond er nog een aparte actie. StukTV, Een van Nederlands populairste YouTubekanalen, reisde onder de hoede van Giro 555 en het Nederlandse Rode Kruis af naar Nepal om zelf verslag te doen van de ramp. Hun verslag is tot op heden al meer dan 630.000 keer bekeken, een weergave van de enorme betrokkenheid van de (vooral jonge) kijkers.

De campagnevideo:



Resultaten
Deze case ontving vrijdag 8 april de eerste prijs voor Beste Brand Influencer Campagne 2015, tijdens het vloggers-event .

Bereik
De online actie kreeg veel aandacht in de Nederlandse media. Al snel viel op hoe groot het bereik was van jonge mediamakers; het leidde tot een ongekende publiciteit voor de actie. In korte tijd werden meer dan 130 zelfgemaakte filmpjes op het online platform (en YouTube) geplaatst die miljoenen keren werden bekeken.

Drie YouTubers die meededen stonden in de top 6 (nr. 2, 5 en 6) van meest favoriete Nederlandse Twitteraars voor die dag.

De vijf best bekeken YouTube-video’s met de hashtag zijn samen al goed voor ruim 450.000 views en de reportage van StukTV werd alleen al meer dan 630.000 keer bekeken.

Mediawaarde
Het bereik verspreidde zich zo over meer dan 1 miljoen millennials en hun socialmediakanalen. Meer dan 630.000 (vooral jonge) mensen hebben de reportage van Stuk TV bekeken.


YouTuber Theaumes  bereikte met een parodie op FourFiveSeconds (Rihanna, Kanye West & Paul McCarthey), waarin ook andere YouTube helden als de Cinemates maar ook radio DJ Giel Beelen meespeelde, al binnen een paar uur tijd meer dan 5.000 likes en tienduizenden views (inmiddels ruim 200.000); De jongens van Smoare hebben inmiddels meer dan 172.000 views met hun video waarin ze voor de actie een Giro555 spandoek ophangen aan een hoge steiger.

Wat was het mediasentiment?
Het Commissariaat voor de Media noemde in hun 2015 verslag de actie hét voorbeeld van succesvol gebruik van YouTube om jongeren te bereiken.

Gijs de Vries (directeur Nederlandse Rode Kruis en actievoorzitter van Giro 555): ‘Ik ben blij dat we er met dit initiatief in geslaagd zijn een grote groep jonge mensen te bereiken waarmee we via traditionele media minder makkelijk in contact komen. We willen met dit soort initiatieven aansluiten bij het snel veranderende mediagedrag. Het is dan natuurlijk mooi om te zien hoe dit nu door YouTubers wordt opgepakt en zij op hun manier bijdragen aan de hulpverlening voor de ramp in Nepal.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie