Vijf Nederlandse jonge creatieven hebben een filmpje gemaakt om leeftijdsgenoten te motiveren op 15 maart te gaan stemmen. Ze vragen jongeren uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde staten hoe zij naar stemmen kijken na Brexit en Trump. Hun boodschap: Don’t Fuck Up. (verkloot het niet).
Er mogen in Nederland op 15 maart bijna 4 miljoen jongeren tussen de 18 en 30 jaar stemmen. Dit komt neer op bijna een derde van de totale Nederlandse kiezers. Daarmee hebben Nederlandse jongeren in potentie veel macht in handen.
‘The younger people didn’t want Brexit,' zegt een Brits meisje in de film.
‘I think young people could have prevented Trump,’ vult een Amerikaanse leeftijdsgenoot aan. Deze aanname wordt bevestigd in een artikel van Bloomberg, die de voorkeur onder Amerikaanse millennials vergeleek met de daadwerkelijke opkomst tijdens de verkiezingen.
Massih Hutak, onder andere bekend van zijn open brief over stemmen aan Nederlandse jongeren leende zijn stem om de boodschap in het Nederlands samen te vatten: ‘Dit zijn onze generatiegenoten uit Engeland en Amerika. En je hoort van hen wat er gebeurt als we niet gaan stemmen. Dus wees geen sukkel en ga stemmen op 15 maart.’
Facebook-event
Naast het filmpje hebben de initiatiefnemers ook een Facebook-event waar Nederlandse jongeren kunnen beloven te stemmen door op ‘aanwezig’ te drukken. Tevens willen de jongeren het event gebruiken als informatief platform rondom de verkiezingen.
Andere initiatieven
Project ‘Don’t Fuck Up’ is niet het eerste initiatief om jongeren naar de stembus te krijgen. Sinds begin 2017 is Tim Hofman met de Stembus al bezig jongeren te helpen zich politiek te oriënteren. Ook werd onlangs het platform Stemdan.nl gelanceerd met uitgebreide informatie over stemmen en het politieke proces.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!