Technologie is kil. Maar het maakt wel machtig. Wie had 15 jaar terug kunnen denken dat je het grootste taxibedrijf ter wereld kunt worden zonder dat je zelf ook maar 1 taxi hebt? Of kunt uitgroeien tot een giga cateraar zonder zelf ook maar een pollepel te bezitten?
Natuurlijk zit er aan dat succes ook een schaduwkant. De Uber-chauffeurs en de restaurants die via Thuisbezorgd leveren schreeuwen inmiddels moord en brand over de astronomische fees die ze moeten aftikken. Ach, Abba zong het al: The winner takes it all.
MVO
Over winnaars gesproken, Booking.com, 's werelds grootste hotelketen zonder hotels, maakte afgelopen jaar 2,4 miljard winst. Twee komma vier miljard! Daarmee liggen ze samen met Philips, Shell en Unilever voorop de tong als grootste vaderlandse winstmakers. Een resultaat waar de ondernemer in mij U tegen zegt. Al fluistert mijn linkse geweten dan meteen: maar zoveel geld brengt toch ook maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee? En inderdaad, na wat onderzoek blijkt dat u 4 miljoen reserveert voor… ‘duurzaam toerisme’.
Retargeting mitrailleur
Los van het feit dat dat natuurlijk niet echt zoden aan de dijk zet, kunt u zich beter op een ander vlak wat duurzamer inzetten. Laatst boekte ik een hotelletje bij u in het Duitse Rothenburg ab den Tauber (voor alle duidelijkheid, ik overwoog dat hotel dus niet, ik boekte het keihard). Vervolgens vuurt u volautomatisch banners en displays op me af van hetzelfde hotel! In de 17 (!) dagen die volgden op mijn overnachting kreeg ik ontelbaar veel impressies voor dat hotel.
Wees zuinig op uzelf
Blijkbaar denkt u dat u zó onmisbaar bent bij het boeken en zoeken dat het u niks kan schelen, dat uw merk bij mij inmiddels meer irritatie oproept dan bewondering. Uiteindelijk keert het tij vanzelf. Misschien niet morgen, maar stalkers eindigen altijd met een straatverbod. Uw merk is op termijn echt uw grootste asset. Niet voor niets heeft Coca- Cola het voor miljarden op de balans staan. Wees er dus zuinig op.
Duurzaam retargetten
Met 2,4 miljard winst hoef ik u niet te vertellen dat retargeting een machtig instrument is. En ik hoop oprecht dat ik u niet hoef te vertellen dat u in plaats van mij constant een hotel voor te schotelen waar ik net geslapen heb, mij heel veel leuke, inspirerende, verrassende, onverwachte of grappige mededelingen had kunnen doen.
Mijn advies aan u: verschuif de aandacht van duurzaam toerisme naar duurzaam retargetten. Dat kost u ongetwijfeld meer dan die lachwekkende 4 miljoen, maar op termijn verdient u die investering dubbel en dwars terug.
Technologie mag u dan machtig maken, creatief ingezette technologie maakt u geliefd. Dan wordt Booking.com een geliefd merk. Met toekomst (en waarschijnlijk nog hogere winstcijfers).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!