door Harry Puts
Ooit was V&D de hoeksteen van de samenleving. V&D bood zekerheid. Bij V&D vond iedereen altijd wel wat. Het was niet het mooiste of het hipste. Nee, het was oké. Beter beige dan lelijk groen. Beter iets dan niets.
V&D was nooit sexy. V&D wordt ook nooit sexy. V&D is meer iemand die zegt: ‘Ik heb bijna elke dag sex. Maandag bijna, dinsdag bijna, vandaag bijna…’ Niks mis mee, met deze mensen. Mensen die zekerheid prettig vinden. De zekerheid dat ze altijd wel iets vinden in V&D.
Dat was altijd de kracht van V&D. De rol van V&D.
En Nu? V&D vraagt ons of wij blij zijn met V&D. Wat denken ze nou zelf? Ik ben geen econoom maar ik weet wel dat als je bezoekersaantallen al jaren achteruit hollen en degenen die wel nog in je winkel komen steeds minder kopen, dan is dat volgens mij een teken dat mensen niet meer zo blij met je zijn.
En als je dan je personeel een gedeelte van hun salaris afpakt, als je dus eenzijdig je afspraken met je personeel verbreekt, dan wordt daar niemand blij van. Je personeel niet en de vakbonden niet.
En als je dan ook nog aankondigt dat je geen huur meer wilt betalen maak je de vastgoedsector ook niet echt blij.
Wat is dat voor begrip trouwens: Blij? Is dat de nieuwe rol van V&D? Iedereen blij maken? Laat me niet lachen.
Van V&D is nog nooit iemand blij geworden. Jawel, als je er was geweest om iets te kopen en niemand had je herkend. Dan was je blij. Of dat niemand door had dat je in een sweater van V&D op school of kantoor zat. Dan was je blij.
Blij is geen V&D-woord. Je ziet het al aan de manier waarop het is getypografeerd. Verkrampt. Niet spontaan. Niet blij. Blij zit niet in de genen van V&D. De V is van Vroom en niet van Vrolijk. En Vroom staat haaks op Vrolijk. En van meneer Dreesmann is bekend dat hij er ook geen vrolijke managementstijl op na hield.
Het schijnt een potentaat te zijn geweest. Onder zijn bewind was er echt niemand blij of vrolijk.
Ook V&D moet ophouden met dat achterhaalde nieuwerwetse ‘nep-oprechte aandacht voor wat onze klanten willen’-gedoe. Kappen! Meteen. Het haalt alles wat V&D nog is, onderuit.
Gedraag je als een kerel en niet als iemand die z’n ruggengraat in de wieg heeft laten liggen zoals wijlen Tiemen Bosma altijd zei.
V&D doe niet zo zielig. Hou op met jezelf te verliezen in zelfmedelijden. Hou op met jezelf en de mensen voor de gek houden. En hou vooral op met iedereen mee te trekken in je eigen ellende.
‘Zoek jezelf broeder’, zoals het Simplistisch Verbond dat zong. Aan het werk, de waarheid ligt niet bij de consument. De waarheid ligt in jezelf. Ga met een goed bureau op zoek naar je DNA en bedenk wat je rol is.
Creëer een nieuwe betekenis voor je V en je D. Betekenissen die bij je passen en die sturing geven aan waarom je dingen doet, wat je doet en hoe je dingen doet.
Moeilijk? Een paar vingeroefeningen om de verkrampte schouders los te maken.
Ter lering en vermaak.
Voordelig & Duur
In de tegenwoordige tijd zien we op meerdere gebieden de verschillen steeds groter worden. De Franse econoom Piketty toonde aan dat het verschil tussen Arm & Rijk steeds groter wordt en de Armen steeds armer worden en de Rijken steeds rijker.
Iets ertussenin lijkt niet meer te bestaan. Er is wellicht over een aantal jaren geen middensegment meer te vinden. En het winkelende publiek zal alleen nog maar bestaan uit mensen die heel veel geld uitgeven aan dure spullen en uit mensen die weinig geld uit kunnen geven en zeker niet aan dure spullen.
Een rol van een warenhuis dat deze twee doelgroepen bedient is een toekomstbestendige rol. Het levert een waanzinnig spannende combi op van uitersten. Daardoor uniek in de wereld en spraakmakend.
Volks & Design
Er zijn mensen die niet van designspullen houden. Die bij Victor en Rolf aan stripfiguren denken en bij Marcel Wanders aan een bekende goochelaar. En je hebt mensen die denken dat Blokker een accountantsfirma is en de Action een korfbalvereniging in Purmerend.
Deze mensen bijten elkaar niet. Sterker nog ze kunnen elkaars wereldbeeld verbreden. Het mooie is dat deze mensen elkaars wereldbeeld kunnen verbreden bij V & D. Iets wat we nu niet bij V & D verwachten.
Een spannende rol met een verrassend assortiment en publiek.
Vertrouwd & Degelijk
In deze wereld is er ook nog steeds plek voor merken die vertrouwd zijn en zekerheid bieden aan de consument in deze roerige tijden. Die in de rush van snelle keuzes een oase van degelijkheid zijn waar deze consument zich in herkent en bij wil horen. Een rol die daarnaast voldoende onderscheidend is in het winkellandschap.
Een rol die appelleert aan het verleden van Vroom & Dreesmann. Een rol die overigens een zeer alerte assortimentsstrategie en inkoopstrategie vereist. Deze rol is niet meer van hetzelfde doen maar alles anders doen dan in het verleden en wel de vertrouwde winkelformule blijven. Een warenhuis met een duidelijk profiel en een helder aanbod.
Verantwoord & Duurzaam
Duurzaamheid is geen trend. Het is de onontkoombare toekomst. De wereld wil weten waar dingen vandaan komen en hoe ze gemaakt worden. Hoe bedrijven hun mensen behandelen. Hoe het zit met de ‘aandelen’ en ‘beloningen’. Een rol die Verantwoord & Duurzaam is geeft heldere sturing aan strategie en assortiment.
Een groot warenhuis waar je weet wat je koopt is een uniek warenhuis. Een warenhuis dat voor jou als consument keuzes maakt.
Je koopt er niet alleen mooie, eerlijke producten. Je koopt er ook een schone toekomst voor je nageslacht. Waarbij de Verantwoord en Duurzaam zich geen wereldverbeteraarsimago hoeft aan te meten. Want als je doet waar je in gelooft hoef je dat niet te vertellen. Dat blijkt namelijk uit alles wat je doet.
Vindingrijk & Doorbrekend
Het meest innovatieve warenhuis van Nederland. Wat zeg ik, van de wereld! Hier wordt op termijn alles anders.
Alleen de meest innovatieve merken en producten krijgen een plek in het assortiment. Kickstarter producten worden hier gedemonstreerd. Webwinkels zijn hier shop-in-shop. Zodat ze aaibaar en dichtbij kunnen zijn in plaats van virtueel en ver weg.
Vindingrijk & Doorbrekend is eigenlijk een offline platform.
De verbinder van producent en consument. Een plek waar altijd iets nieuws te zien is en te beleven valt, dus altijd een bezoekje waard. Een inspirerend warenhuis 10.0 Geen warenhuis van de toekomst maar een warenhuis waar vandaag de spullen van morgen te koop zijn voor een goede prijs. Een prijs die je op steeds innovatieve wijze kunt betalen. Want ook daarin is dit warenhuis Vindingrijk & Doorbrekend.
Ik vind dat V&D een rol moet kiezen die klopt bij het bedrijf. De cultuur. Een rol die sturing geeft aan alles wat het bedrijf doet. Intern, extern, assortiment, service, innovatie, MVO, communicatie etc.
Ik vind dat V&D op zoek moet gaan bij zichzelf naar een rol die het verschil maakt. En die V&D weer toekomstbestendig maakt.
Harry Puts is founding partner in Made in May
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!