Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, start een landelijke nudgingcampagne op het biologische assortiment in 90 winkels van Albert Heijn.
Klanten zien gedurende 12 weken kaartjes in het biologische schap met teksten als: ‘voor hetzelfde geld heb je biologisch’, ‘biologisch, proef het verschil’ en ‘biologisch, goed voor de natuur, goed voor jou!’.
Effectief middel
Subtiele aanpassingen in de winkelomgeving, zoals schapkaartjes, blijken te zorgen voor meer verkoop en een groter biologisch aandeel in de omzet.
‘Eerdere nudgingpilots bleken zeer effectief in het stimuleren van de biologische verkoop, we zijn dan ook heel benieuwd naar de resultaten van deze campagne’, zegt Paulien Hoftijzer, communicatiemanager bij Bionext.
Welke boodschap de consument het meest aanspreekt en wat de effectiviteit is van de nudges, wordt na afloop van de campagne geanalyseerd.
Belangrijke rol supers
Om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen, wordt er vanuit de Europese campagne ‘de mooiste boodschap is bio uit Europa’, samenwerking gezocht met retailers.
De nudge bij Albert Heijn is hier onderdeel van en loopt tot half juni. Supermarkten zijn goed voor 75% van de totale biologische omzet en hebben een cruciale rol in de groei van biologisch en de transitie naar een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem.
Supermarkten kiezen er steeds vaker voor om biologisch prominenter aan te bieden of in te zetten op de zogeheten vervangingsstrategie, waarbij biologisch de standaard wordt.
Dat nu Albert Heijn ook landelijk start met nudges op biologisch is volgens ketenorganisatie Bionext ontzettend positief. Albert Heijn heeft met 1900 producten het grootste assortiment biologisch.
Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn: ‘Als supermarkt met het grootste aanbod biologische producten in Nederland zetten we onverminderd in op ons biologische assortiment en daar is dit project een mooi voorbeeld van.
Kennis leidt tot kopen
Meer kennis over biologisch heeft invloed op het biologische aankoopgedrag. De behoefte naar biologisch stijgt van 42% naar 57% wanneer consumenten weten wat biologisch inhoud (GfK, 2024).
Een gebrek aan kennis is deels reden om niet vaker biologisch te kopen. Het doorbreken van die kennisbarrière leidt om die reden tot een hogere biologische consumptie. (GfK, 2024)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!