a big hand for big data

Big data. Tja, ik weet het ook niet. Knappe meid, knappe jongen die het wel weet. We moeten ons in ieder geval niet blindstaren op data, hoe big ook: de meeste revolutionaire veranderingen zijn immers het gevolg van small events (Taleb, Black Swan)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Iets wat zowel beter als goedkoper is zal altijd de vorige standaard vervangen. Vaak duurt het even voor een nieuw alternatief aan beide voorwaarden voldoet en de nieuwe standaard wordt. Big data zal een deel van het huidige (‘small data?’) onderzoek vervangen (het stellen van vragen heeft al langer het monopolie niet meer). Maar het zal vooral aanvullend aan elkaar zijn. De kracht zit hem daarbij in het samenbrengen van de verschillende bronnen, en daar vervolgens informatie van maken die kortcyclisch beschikbaar is en actionable. Dat is zeker een uitdaging voor de huidige marktonderzoekbureaus, maar niet minder voor de huidige bedrijfsonderzoekers. Wie runt straks het intelligence centrum van de organisatie??

We moeten ons denk ik ook niet blindstaren op data, hoe big ook. De meeste revolutionaire veranderingen zijn het gevolg van small events (zie ook het boek van Taleb: "Black Swan Theory"). Als je zou analyseren wat het meeste impact heeft bij het doorvertalen van onderzoek/informatie naar actie, dan verwacht ik niet dat dat per se de big data, de grote lijnen en de rode draden blijken te zijn. Vaak zal dat ook blijven zitten in de anekdotische data, de n=1 stories, de menselijke maat. Ik verwacht, obv een onderzoek dat ik deed onder marketeers en onderzoeker (via mijn vorige Molblog), dat naast big data vooral ook de ‘big hand’ het vak gaat veranderen: de hand(reikingen) van de klant. We zullen als onderzoekers klanten vaker, dichter en structureler gaan betrekken bij de organisatie en de medewerkers. Als je die -vaak uitgestoken- hand ‘big’ maakt dan krijg je dus letterlijk de handen op elkaar (en uit de mouwen) voor veranderingen in organisaties.

En, vanuit marketing perspectief, wie zit er eigenlijk met zijn handen aan de knoppen? Is dat niet in toenemende mate de consument zelf en niet de marketeer? En de knoppen waar de marketeer aan zit; hoever kunnen die nog draaien en hebben die voldoende hefboom in het raderwerk? Lees wat dat aangaat ook eens deze interessante blog: .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie