Veel modetrends in Azië komen tegenwoordig uit Korea. Het land is een onuitputtelijke bron van tv-soaps, muziek (K-pop), cosmetica en cosmetische chirurgie.
De trends houden elkaar in stand. K-popzangers zijn perfect geboetseerde, jarenlang gedrilde jongelingen bij wie geen sproetje fout zit en die geen voetje verkeerd zetten. En die waanzinnig populaire zangeressen en bandleden bevestigen op hun beurt het beeld dat ze in Korea precies weten wat schoonheid is en hoe je die maakt.
The Line-kliniek in Seoul is een van de vele bedrijven die daar met hun eigen marketingtechnieken op inhaken. Ze verkopen merkartikelen, zoals Tear Drop-borsten, Twinkling Crystal-ogen, en Barbieneusjes. Met die laatste voorzien we een toekomstige juridische aanvaring met Mattel. Maar het is Korea, dus dat duurt nog wel even.
En waar in Seoul is The Line gevestigd? In Gangnam-gu, natuurlijk. Waar anders?
Jos Birken woont en werkt in Tokio/Singapore voor Consumetrix. Voor Tijdschrift voor Marketing signaleert hij elke maand rare, opmerkelijke of bijzondere marketingzaken in het Oosten. Dit is er eentje.