Premium

Armijn Woudman: ‘Ik vind Axe zo goor’

Geef je me favoriete merk en ik vertel je wie je bent. Het merkportret.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week het Merkportret van Armijn Woudman, art director bij Studio Buffalo en blogger voor MarketingOnline.

Met welk merk sta je iedere ochtend op?

Vroeger had ik vijf verschillende wekkers verspreid over verschillende plekken in mijn slaapkamer. Ik werd heel slecht wakker. Nu heb ik zo&;n Philips Wake up light met vogelgeluiden en daar word ik heel lekker wakker van. Daarnaast heb ook nog wel een extra wekker met muziek. Want muziek is naast koffie de motor van mijn ochtend.

Zonder welk merk kun je de deur niet uit?

Koffie. Na de wekker moet ik binnen een paar minuten koffie. Ik maal de bonen met zo&;n handmolentje. Daar kan je zelfs de fijnheid van de koffie mee instellen, heel nerdy. En dan zet ik espresso in zo&;n lichtblauw Percolator van Bialetti. Ik drink weinig koffie, dus dat eerste bakje moet perfect zijn.

In welk merk kunnen ze je uittekenen?

Ik kan niet zonder zwarte leren All Stars. Ik heb vrij brede voeten, dus pas alleen de leren versie ervan. Heel graag zou ik nette schoenen willen, maar daar kom ik gewoon niet in. En die zwarte All Stars kunnen ook onder een sjieke pantalon, vind ik.

Welk merk brengt je van A naar B?

Ik ben helemaal gek van fietsen. En ik rijd sinds een tijdje op de 30 jaar oude Koga Miyata van mijn vader. Daar reed hij mee naar zijn werk toen ik nog een klein ventje was. Die man was zo trots toen hij van zijn baas een fiets van de zaak mocht uitzoeken. Mijn fiets mocht daar in de schuur niet tegenaan staan, hoor. Nu mijn vader met pensioen is en eigenlijk nooit meer fietst, mocht ik hem hebben. Ik heb hem helemaal opgeknapt, matzwart gespoten, opnieuw in elkaar gezet, houten spatbordjes erop lederen zadel van Brooks erop met stuurtape in dezelfde kleur. Ik heb er behoorlijk veel bekijks mee.

Met welk merk ga je iedere avond naar bed?

Elke avond luister ik nog even een stukje luisterboek op mijn iPod. Die bedien ik met mijn House of Marley-koptelefoon. Die zijn van hout, klinken behoorlijk fijn en zijn in het donker te bedienen. Ideaal.

Welk merk heeft je leven gered?

De ANWB. Ik stond een keer stil in de Schipholtunnel. De distributieriem was geknapt. Ik reed uiteindelijk met 40 kilometer door die tunnel en kwam tot stilstand op een heel eng stukje, net buiten de tunnel. Levensgevaarlijk. Binnen een minuut of tien waren daar de mannen van de wegenwacht, en kon ik weer ademhalen. Dan ben je toch wel heel blij met die mensen.

Wat is voor jou het meest inspirerende merk?

Goede vraag. Mag ik een joker inzetten?

Eigenlijk verschilt dat. Wanneer ik met een klus bezig ben, ga ik op zoek naar inspiratie. En dat verschilt dus per dag.

Met wel merk wil je niet gezien worden?

Ik haat Axe. Dat vind ik zo goor. Ook op de sportschool, dan spuiten die mannen een halve bus leeg, zonder dat ze gaan douchen. Echt strafbaar. En ik proef dat spul dan de komende vier dagen nog. Foei!

Welk merk is jouw guilty pleasure?

Er is geen merk waar ik me voor schaam. Maar ik vind stiekem de hagelslag van De Ruijter heel erg lekker, terwijl De Ruijter natuurlijk wel een heel behoudend merk is.

Welk merk had nooit mogen bestaan?

Alle merken mogen natuurlijk bestaan. De wereldbevolking is nu eenmaal divers, dus dan mag er voor iedereen een merk zijn. Maar merken die door kleine kindjes kleding laten fabriceren in China omdat dit goedkoper is, daar word ik wel heel verdrietig van. Je ziet mij dus niet op Nikes.

Van welk merk kun je alleen maar dromen?

Ik wil heel graag een Ford Mustang 65. Maar dan wel met een gastank erin. Ik had als kind een modelautootje ervan, en die wilde ik later dan in het groot. Gelukkig ben ik nog jong genoeg om te dromen.

Van welk merk zou je graag de rebranding doen?

Er is eigenlijk geen merk waar ik de rebranding niet voor zou willen doen. Als ze maar een goede reden hebben om te rebranden. Maar van een heel suf merk, wat ook qua inhoud een andere doelgroep aan wil spreken, super!

Welk verdwenen merk mag weer in de reprise?

Het blad Ray Gun, een Amerikaans muziekblad. Dat werd tussen 1992 en 2000 uitgegeven. De vormgeving was van David Carson, en autodidactische vormgever die alle vormgevingsregels aan zijn laars lapte. Carson heeft me in mijn kunstacademiejaren flink geïnspireerd.

Wat is je favoriete slogan?

‘Melk de Witte Motor’. Ik sprak een keer die meneer die het bedacht had. Dus ik vroeg aan hem wat het betekende. ‘Geen flauw idee’, zei hij. Dat vind ik echt briljant.

Als jij een merk zou zijn, hoe zou je dat omschrijven?

Ik ben een tikkel. Hard aan de buitenkant, zacht van binnen. Ik doe redelijk fanatiek aan vechtsport. Dan sta je soms in een kring met vijf man om je heen die je proberen in elkaar te meppen. En dan met je jezelf verdedigen en de anderen uitschakelen. Maar aan de andere kant kan ik echt niet met droge ogen naar Bambi kijken.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie