Waar Apple vorig jaar pas voor het eerst tot de top drie doordrong, voert het bedrijf dit jaar – niet geheel onverwacht – de lijst aan. Op de tweede plaats staat Google, vorig jaar nog op vier in de ranglijst. Na veertien jaar consistent de nummer 1 positie te hebben behouden, schuift het frisdrankmerk door naar de derde plaats in de top vijf.
Opvallend is vooral dat Coca Cola weliswaar nog steeds een groei in merkwaarde laat zien van 2 procent, maar dit getal verbleekt bij de spectaculaire groei van Apple (28 procent) en Google (34 procent). IBM schuift dit jaar van de derde naar de vierde plaats, maar blijft hiermee het hoogst genoteerde B-2-B merk in de lijst. Microsoft sluit zoals vorig jaar de top vijf af. Samsung, de grote concurrent van Apple, moet het vooralsnog doen met de achtste plaats, maar laat wel een groei zien van 20 procent in merkwaarde.
Dat Apple dit jaar de lijst zou aanvoeren, lag in de lijn der verwachting, aldus Patrick Stal, managing director van Interbrand Amsterdam. ‘We hebben allemaal kunnen zien hoe het merk ook na de dood van Steve Jobs de lijn van goed leiderschap en innovatie heeft weten door te trekken. Tim Cook heeft het aangedurfd om een aantal waardevolle nieuwe mensen aan te stellen op belangrijke posities en heeft laten zien met Apple nog altijd boven op de ontwikkelingen te zitten.’
Volgens Stal is ‘leiderschap’ dan ook het grote thema dat dit jaar als rode draad door de Best Global Brand ranglijst loopt. ‘We zien dat bedrijven waar goed en gedurfd leiderschap de koers van het bedrijf bepaalt, het sterkst in merkwaarde stijgen. We zijn aangeland op een punt dat de crisis niet langer alleen dwingt tot bezuinigingen, maar ook tot gedurfde beslissingen en een scherpe visie op de toekomst.’
Van de Nederlandse merken in de lijst laat Shell met 16 procent de grootste groei zien. Het merk is dit jaar gestegen van de 75e naar de 73e plaats. Heineken groeit met 10 procent en behoudt zijn plaats op nummer 92 in de lijst. Als hoogst genoteerd Nederlands merk stijgt Phillips één plek naar nummer 40 in de ranglijst, met een groei van 8 procent in merkwaarde.
Naast topstijgers Google en Apple is Facbook de grootste stijger. Vorig jaar kwam de social media gigant nog nieuw binnen in de lijst. Dit jaar stijgt Facebook met een groei van 43 procent van de 69e plaats naar de 52e. Verder laat luxemerk Prada – ook vorig jaar nieuw in de lijst - een opvallende groei zien van maar liefst 30 procent. Ook Amazon mag zich met een groei van 27 procent in merkwaarde tot één van de grootste stijgers rekenen.
De merken die het sterkst in merkwaarde daalden zijn dit jaar: Nokia (-65%), Morgan Stanley (-21%), Nintendo (-14%), MTV (-12%) en Avon (-11%). De merken BlackBerry, Credit Suisse en Yahoo! vielen dit jaar helemaal van de lijst.
Eén van de opvallende nieuwe binnenkomers is Discovery. Het merk komt binnen op nummer zeventig in de ranglijst met een merkwaarde van 5,8 miljard dollar. Ook Duracel heeft dit jaar voor het eerst een plaats in de lijst bemachtigd op nummer 85. Op 89 komt Chevrolet binnen, met een merkwaarde van 4,6 miljard.
Technologie domineert in de lijst als de meest waardevolle sector, met een gecombineerde merkwaarde van 443.154 miljard dollar. Ook wordt de top vijf van topstijgers volledig ingenomen door tech brands: Faecbook, Google, Apple en Amazon. Ook Samsung - met hogere smartphone sales dan Apple en één van de grootste stijgingen in absolute merkwaarde - laat zien de wens van de consument steeds één stap voor te zijn, Andere tech brands, zoals Yahoo!, BlackBerry, Nokia en Nintendo worstelen om betekenisvol te blijven in de snel veranderende sector.
Automotive is nog altijd de grootste sector in de ranglijst. Toyota is met een positie op nummer tien het hoogst genoteerde automerk in de ranglijst, gevolgd door Mercedes (#11), BMW (#12) en Honda (#20). Hoewel alle automerken in de lijst groei in merkwaarde laten zien, zijn de grootste stijgers Porche op de 64e plaats, met 26 procent en Nissan op de 65e plaats met 25 procent. Ook Volkswagen en Hyundai doen het goed met een groei van 20 procent. Chevrolet valt op als nieuwe binnenkomer, die naast de Verenigde Staten ook steeds meer de internationale markt voor zich weet te winnen.
De financiële sector is nog altijd goed vertegenwoordigd in de lijst, weliswaar met wisselende prestaties. Zo was Morgan Stanley één van de grootste dalers en Credit Suisse viel zelfs helemaal van de lijst. Ook Santander liet een krimp van 2 procent in merkwaarde zien. Maar kijkend naar de andere financiële merken, lijkt de sector zich toch goed te herpakken. Waar Goldman Sachs vorig jaar nog een daling van 16 procent liet zien, stijgt dit merk nu met 12 procent. Ook merken als Visa (+11%), American Express (+12%), Allanz (+8%) en Mastercard (+8%) groeien gestaag verder.
Het is de veertiende keer dat Interbrand de Best Global Brands ranglijst presenteert. Wat moet je als merk eigenlijk doen om in de lijst te worden opgenomen? Patrick Stal: ‘Voorwaarde voor merken om in de lijst te worden opgenomen is dat het merk in alle continenten actief is, dat zeker dertig procent van de omzet van buiten de thuismarkt komt en dat alle financiële informatie publiekelijk beschikbaar is. Verder wordt het merk beoordeeld op basis van de volgende factoren: financiële prestaties, de rol van het merk in het beslissingsproces van de doelgroep en de merkkracht, dus hoe sterk het merk staat ten opzichte van andere merken.’
Het gehele Best Global Brands Rapport is de beschikbaar op Bestglobalbrands.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!