‘Apple gefrustreerd omdat mensen niet voor apps willen betalen’

'Ze betalen $600 voor een iPad, maar als gaat om $4 voor een game, dan is het opeens een levensbepalende beslissing.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Apple is gefrustreerd dat mensen nog amper bereid zijn om te betalen voor apps en games. Dit stelt ontwikkelaar Stoic, die op het moment met Apple praat over de iPad-versie van strategiespel The Banner Saga.

Stoic heeft het uitgebreid over Apple’s frustratie in een interview met Polygon, waarin de aankomende iPad-versie van The Banner Saga uitgebreid wordt besproken. Ontwikkelaar Arnie Jorgensen zegt het volgende:

Apple is gefrustreerd, samen met iedereen, over de mentaliteit die steeds prominenter is in de mobiele app-markt. Mensen willen nergens meer voor betalen. Ze willen zo min mogelijk uitgeven en denken dat vier dollar een gigantisch bedrag is om voor een game te betalen. Dat is vrij onlogisch als je kijkt naar hoe mensen leven. Ze betalen 600 dollar voor een iPad, 4 dollar voor een kop koffie en 20 dollar voor lunch. Maar als het gaat om 4 of 5 dollar voor een game, dan is het opeens een levensbepalende beslissing. Dat frustreert mij ook.

Apple probeert Stoic en andere ontwikkelaars te motiveren om meer hoogwaardige games te maken, in de hoop de balans wat te verschuiven. Naarmate de iPhone en iPad krachtiger worden, zijn ze ook in staat om meer ‘volwaardige’ spellen te draaien waar ontwikkelaars geld voor kunnen vragen.

We weten al langer dat gratis apps en games steeds belangrijker worden in de App Store. In een onderzoek van Distimo was 92 procent van de App Store-omzet vorig jaar afkomstig van in-app aankopen – van freemium-apps. Een gratis game met in-app aankopen zit vaak echter fundamenteel anders in elkaar dan een premium titel. Gratis games willen je motiveren om geld uit te geven, terwijl je bij betaalde apps al geld hebt ingelegd. Bij die laatste kan de ontwikkelaar zich dus volledig richten op het bieden van een leuke ervaring, zonder zich zorgen te maken over verdere verkooptrucs.

The Banner Saga krijgt een premium prijskaartje, al is de exacte prijs nog niet bepaald. Daarmee volgt de game wel in de voetsporen van ontwikkelaars die hetzelfde probeerde. Spellen zoals XCOM: Enemy Unknown, Monster Hunter Freedom Unite,Oceanhorn en Broken Age werden ook allemaal voor een ‘hoog’ bedrag aangeboden.

The Banner Saga heeft de potentie om een indrukwekkend iPad-spel te worden. In deze strategiegame leid je een karavaan met vikingen en strijd je in beurtelingse gevechten bovenaf – vergelijkbaar met XCOM. Het spel is ontwikkeld door voormalige BioWare-medewerkers, de studio achter bijvoorbeeld Star Wars: Knights of the Old Republic. Op Kickstarter zamelde de game meer dan 700.000 dollar in, waarna er een inmiddels hooggewaardeerde pc-versie verscheen.

 

 

 

 

Dit artikel, geschreven door Bastiaaan Vroegop (), is met toestemming doorgeplaatst van iCulture.nl in het kader van een wederzijdse contentuitwisseling om zakelijk mobiel gebruik te promoten. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie