Antoinette Hoes (MWG Mediacongres): 'Data-gedreven personalisatie is niet de duivel'

Vijf sprekers tijdens het MWG Mediacongres - komende donderdag in Amsterdam - leggen uit wat het thema A different perspective voor ze betekent. Vandaag Antoinette Hoes (Wunderman).

Het MWG congresthema is A different perspective. Is jouw eigen perspectief (rond de marketingcommunicatiebranche) de afgelopen tijd veranderd?
Wat we al een tijd lang zien gebeuren is dat ‘merk’ eindelijk ook in het digitale domein serieus wordt genomen. Te lang voelde digitaal als &;below the line&;, voornamelijk gericht op conversie en activatie, of op een technologische innovatie. In een geïntegreerde ‘altijd aan’ multichannel wereld is het van levensbelang dat het merk overal tot uitdrukking komt. Het verschil duidelijk weet te maken.

Als 50 tot 95 procent van de contacten die mensen met je merk hebben zich in het digitale domein kunnen afspelen, moeten merken en bureaus zich meer - en meer ten diepste - afvragen hoe je positionering en merkwaarden ook hier tot leven komen. Dat betekent dat concreet dat je de app, of online salesfunnel, of social media aanwezigheid, et cetera, anders moet gaan inrichten. Hoe ga je waarde toevoegen die je merkwaarde tot leven brengt? 

En ja, we willen nog steeds conversie, meetbare roi, maar we willen ook dat datgene waar een merk ons mee aanspreekt en prikkelt tot leven komt in het digitale domein. Nu online steeds meer het domein van visuals en video wordt, is er ook steeds meer ruimte om verhalen te vertellen die mensen raken op een manier die ze kennen: geluid en bewegend beeld. (Ooit iemand horen zeggen dat ‘ie zo’n fantastische sales-funnel heeft doorlopen?)

Wat is/wordt volgens jou de grootste ontwikkeling in de branche de komende jaren?
Op het gevaar af een one-issue woman te worden: ons vak moet en zal de komende jaren diverser worden. Een diverse samenstelling op de werkvloer, diverser werk met niet altijd dezelfde stereotyperingen. 
 
Wat is de boodschap die je tijdens MWG Congres over wilt brengen?
Data-gedreven personalisatie is niet de duivel die je privacy verkwanselt en je geduld mateloos op de proef stelt. Als we eindelijk eens echt slim leren omgaan met data - dus geen big data meer, maar smart data – dan kan het een einde maken aan de eindeloze stroom niet relevante commerciële boodschappen.  

Antoinette Hoes is de energieke stuurvrouw van Wunderman Amsterdam, een bureau dat zich positioneert als ‘creatively driven, data inspired’. Ze is gepassioneerd door data en technologie te gebruiken om effectief te kunnen communiceren. Daarvoor liet zij zelfs recent een chip implanteren! Vanwege haar brede kennis op het gebied van merk, digitale- en creatieve strategie maakte zij deel uit van diverse (inter)nationale vakjury’s en stond als spreker op vele podia zoals Cannes Lions en dmexco.

Meer informatie over het MWG Mediacongres en voor kaarten 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie