(Advertorial) De groei van Android is ongekend. Een jaar na de start, in 2009, voorspelden analisten van Gartner nog dat Android in 2012 een marktaandeel van slechts 14 procent zou hebben. Grote kracht van Android is het grote en diverse aanbod van toestellen dat draait op dit besturingssysteem.
Buiten de eerder genoemde vijf grootste Europese markten doet Windows het volgens Canalys goed in Finland (met een marktaandeel van 39 procent), Vietnam (16 procent) en Thailand (11 procent). Dat Windows tegen een flinke achterstand aankijkt, blijkt wel uit het wereldwijde beeld van besturingssystemen. In de vijf grootste Europese markten blijft volgens Kantar Android marktleider met een marktaandeel van 70,1 procent. iOS steekt daar met 16,1 procent schril bij af. Ook in China zijn Android (met 72,4 procent) en iOS (met 20,8 procent) de twee grootste marktspelers. In de VS heeft Android een aandeel van 55,1 procent; iOS volgt daar met 39,3 procent. Het marktaandeel van Windows steeg daar tussen augustus 2012 en augustus 2013 van 2,6 naar 3,0 procent. In Japan zijn de verschillen kleiner, met een percentage van 48,6 voor Android en 47,4 voor iOS. In Australië heeft Android een aandeel van 62,1 procent en iOS 28,7.
Android blijft voorlopig dus wereldwijd oppermachtig. Dat is gunstig voor Google, maar ook voor Samsung. Het Zuid-Koreaanse bedrijf is goed voor liefst 63,3 procent van alle Android-toestellen. Het loopt daarmee ver vooruit op de merken HTC (6,5 procent), LG (5,9 procent), Sony (5,6 procent) en Motorola (5 procent). In de toptien van best verkochte Android-toestellen staan maar liefst acht smartphones van Samsung. Een situatie waarvan Google mogelijk nog last kan krijgen. Want wat te doen als de Zuid-Koreanen hun dominantie inzetten om meer zeggenschap te krijgen over het platform? Daarbij moet nog in ogenschouw worden genomen dat Samsung op meer paarden wedt. Het werkt bijvoorbeeld ook met het mobiele besturingssysteem van Windows Phone.
Slimme apparaten
Hoewel de aandacht op het gebied van besturingssystemen vooral uitgaat naar de grote twee – Android en iOS – zijn er op het achterliggende speelveld interessante ontwikkelingen gaande. Samsung wedt niet alleen op verschillende paarden, het zet ook zijn eigen paard in. In alle luwte werkt het bedrijf aan een eigen besturingssysteem. Want hoe succesvol Samsung ook is met zijn smartphones, naast deze hardware wil de gigant ook verdienen met software. En tot nu toe weet het Aziatische bedrijf maar weinig te profiteren van de apps in zijn smartphones (en ook in tablets overigens). Galaxy apps voor muziek, messaging en andere functies vinden te weinig aftrek. Het is vooral Google dat met Play, de zoekmachine en andere applicaties hier flink incasseert. Samsungs antwoord hierop luidt Tizen. Een eigen besturingssysteem dat wordt ontwikkeld in samenwerking met Intel. In november organiseerde Samsung een conferentie voor appontwikkelaars, waarbij deze werden uitgedaagd om de beste Tizen-apps te pitchen. Wanneer Tizen wordt gelanceerd is niet duidelijk. Waarschijnlijk zal begin volgend jaar – wanneer ook de winnaars van de pitch bekend worden gemaakt – de eerste Tizen smartphone worden gepresenteerd en heeft Samsung ook een eigen besturingssysteem. Een systeem dat overigens inzetbaar is in een breed scala van consumentenapparatuur, zoals televisies, koelkasten en auto’s. Zo ontstaat een compleet Samsung-ecosysteem. Zijn er, behalve Windows en Tizen, nog meer uitdagers die voor opschudding kunnen zorgen in het landschap van de mobiele besturingssystemen? Van het noodlijdende Blackberry lijkt weinig te duchten. Maar wat te denken van relatieve outsiders als Ubuntu (een besturingssysteem dat is gebaseerd op Linux) en Firefox, bekend van de webbrowser? Ubuntu introduceerde recentelijk het mobiele besturingssysteem Ubuntu Touch. Het onderscheidt zich van andere systemen doordat de gebruiker vanuit alle hoeken van de telefoon en in alle richtingen kan swipen. Er hoeft dus niet van links naar rechts en van boven naar beneden worden geveegd – je kunt er letterlijk alle kanten mee op. Dat biedt volgens kenners veel nieuwe mogelijkheden, zoals het rechtstreeks swipen van de ene app naar de andere app.
Dit artikel is onderdeel van de commerciële Mobile Special ism Samsung (Adformatie Week 52)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!