De cola-rel in India escaleert. Inmiddels is er in 6 Indiase deelstaten al geen cola meer te krijgen. In Kerala mag je zelfs je voorraadje niet meer opdrinken. Oorzaak: een vernietigend onderzoek waarbij (opnieuw) zeer hoge gehaltes pesticiden werden gevonden.
Zowel PepsiCo India als Coca-Cola India zijn met meerdere producten bij de zaak betrokken. De frisdrankjes zouden kanker, nier- en leverschade, geboorteafwijkingen, afwijkingen van het zenuwstelsel en slechtere immuniteit veroorzaken.
Inmiddels eist het Indiase hooggerechtshof inzage in de recepten. En dat is voor beide fabrikanten zoiets als vloeken in de kerk. Tijd voor damagecontrol.
Alsof ze de beste vrienden zijn trekken de concerns nu samen ten strijde tegen het onrecht dat ze vinden dat hen is aangedaan. Uiteraard ontkennen ze met klem; de kwaliteit in India zou even goed (of slecht) zijn als elders.
Coca-Cola is inmiddels een grote advertentiecampagne begonnen in de Indiase kranten. Het concern heeft al vaker met het bijltje gehakt en probeert de schade te beperken. Rond PepsiCo is het op het publicitaire vlak nog even stil, maar ik verwacht dat ook daar een charme-offensief op stapel staat.
De haat-en-nijd tussen de aardsrivalen lijkt de laatste tijd enigszins bekoeld: eerder dit jaar verklikte PepsiCo al een paar Coca-Cola medewerkers die Het Recept te koop hadden aangeboden. Dat is blijkbaar niet de manier waarop PepsiCo de strijd wil winnen.
Coca-Cola heeft er tijdens de rechtzaak die daarop volgde alles aan gedaan om te voorkomen dat bedrijfsgeheimen als bewijsstuk zouden dienen. En dat lukte ook. Maar binnen een maand is er nu weer een andere rechter die dat zwaar bewaakte geheim weleens van dichtbij zou willen zien.
De twee multinationals zullen nu alle zeilen bij moeten zetten om hun imago in India te redden en hun geheimen te beschermen. Een aantal kritische consumenten heeft hun conclusies inmiddels al getrokken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!