Premium

Dit doen Albert Heijn, Plus en Jumbo met die ongezonde energiedrankjes voor jongeren 

Aldi besloot de verkoop te stoppen aan jongeren onder 14 jaar, Lidl volgde direct. Wat doen de andere supermarkten? 

De schappen vol met energiedrankjes ook voor jongeren. Blijft dat zo?
ANP, Koen van Weel

Zo'n 19.000 jongeren drinken te veel energiedrankjes en lopen gezondheidsrisico's. Dat stelde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag na onderzoek. Hoewel de consumptie van energiedrankjes onder jongeren is afgenomen, drinkt 1 tot 2 procent van de jongeren tussen 13 en 18 jaar 3 blikjes of meer per dag. Zij lopen verhoogd risico op hartritmestoornissen en effecten op het centraal zenuwstelsel.  

Staatssecretaris Blokhuis wil dat er meer voorlichting komt voor de doelgroep. Ook moet het advies van het Voedingscentrum meer onder de aandacht komen: voor kinderen onder de 13 geen energiedrank. Vanaf 13 maximaal 1 blikje per dag, maar liever helemaal niet.  Blokhuis praat met organisaties over een algemener 'restrictief verkoopbeleid'. 

Interessant is te zien hoe de supermarkten met de verkoop van energiedrankjes omgaan, zeker nu Aldi eerder deze week het besluit nam om de verkoop aan jongeren onder de 14 jaar te stoppen. Lidl kondigde nog diezelfde dag aan hetzelfde te doen. Hoe staan de andere supermarkten daarin? En hoe framen zij hun keuze? Adformatie benaderde Jumbo, Plus en Albert Heijn.  

Alle boodschappen bij Jumbo, ook energiedrankjes 

Jumbo houdt het bij een schriftelijk statement, waarin het laat weten dat het niet van plan is iets te doen aan de verkoop van energiedrankjes aan jongeren. De supermarkt vindt dat mensen zelf die keuze moeten maken. ‘Wij vinden het belangrijk dat onze klanten voor al hun boodschappen bij Jumbo terecht kunnen. Dus ook voor energiedrankjes. Daarom stopt Jumbo niet met de verkoop van dit product.’  

De supermarkt meldt dat het gezond eten en leven 'hoog op de agenda’ heeft staan. 'We zijn ons ervan bewust dat energiedrankjes suiker en cafeïne bevatten en pleiten voor een verantwoorde en gematigde consumptie, in combinatie met gezonde voeding en beweging.’

Plus, alleen gezamenlijk en dan breder dan de supermarktbranche 

Supermarkt Plus wil wel ingrijpen in het verkoopbeleid van energiedrankjes, maar niet alleen. Het stelt een voorstander te zijn van het verhogen van de leeftijdsgrens voor energiedrank naar 18 jaar: ‘Wij vinden echter wel dat dit breder gedragen moet worden dan alleen een individuele supermarkt of zelfs alleen de supermarktbranche. Daarom zullen wij actief de dialoog opzoeken met de andere supermarktorganisaties en doen een dringende oproep aan de politiek om duidelijke richtlijnen op te stellen rondom de verkoop van energiedrinks.’ 

Plus pleit voor een gezamenlijke oplossing die verder gaat dan de supermarktbranche, waardoor 'een eenduidige nalevingscontrole aan de kassa’ kan gebeuren. ‘In de tussentijd zullen wij de richtlijnen van het Voedingscentrum door middel van schapcommunicatie communiceren.’

Albert Heijn gaat verkoop aanpakken, en bekijkt nu hoe 

Albert Heijn zegt dat het de ‘beweging’ naar een verkoopverbod voor jongeren ook wil maken, maar buigt zich er over hoe het dat gaat aanpakken. Volgens een woordvoerder is de situatie bij Nederlands grootste supermarktketen wat complexer dan bij bijvoorbeeld Lidl met zijn eigen merken. 'We hebben met veel A-merken te maken, er zijn afspraken en contracten met leveranciers. Daar moeten we naar kijken.’ 

Ook wil AH het ‘goed doen’ en werkbaar maken voor de caissières, die ook al te maken hebben met de restricties van tabak en alcohol. ‘We moeten een aantal vragen beantwoorden. Welke leeftijdsgrens is goed hanteerbaar? Wat te doen met groepen jongeren, waarbij er ook oudere kinderen zijn? Voor dat soort zaken moeten we eerst regels opstellen.'

Albert Heijn zou het liefst met de gehele branche afspraken maken via het Centraal Bureau Levensmiddelen. Dit geeft meer duidelijkheid en maakt handhaving van een verkoopverbod aan jongeren eenvoudiger. Gezien de stellingname van Plus en Jumbo lijkt het er niet op dat die afspraken er zullen komen. AH geeft aan dat het dan zelf met maatregelen komt. ’We laten onze keuze niet van zo'n centraal overleg afhangen. Als je kijkt hoe we met gezondheid omgaan, onder meer in de reductie van suiker die we hebben doorgevoerd, dan past het erg bij ons.’ Albert Heijn weet nog niet wanneer het met maatregelen komt. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie