1. Maak relevante content voor de gebruiker
AR heeft een grote WOW factor. Zo kunnen er na het scannen van een advertentie of object verrassende animaties zichtbaar worden. Maar als het daar bij blijft zullen gebruikers het uiteindelijk alleen als een gimmick zien. Een 3D stripfiguur dat uit je scherm tevoorschijn komt is leuk, maar voeg ook content toe die voor de consument relevant is; een instructie van een product, een gratis spelletje of een kortingscoupon.
2. Creëer engagement
Uit onderzoek blijkt dat consumenten eerder een product kopen als ze het zelf hebben uitgeprobeerd. Augmented Reality maakt het mogelijk dat gebruikers een product virtueel op zichzelf uitproberen. Zo Heeft Maybelline New York de Colorshow campagne waar je op je smartphone je eigen nagels kan lakken in verschillende kleuren. Gebruikers kunnen op deze manier creatief bezig zijn met het merk voordat ze het kopen.
3. Gebruik een duidelijke Call to Action
Net als bij traditionele marketing campagnes werkt het bij AR campagnes heel goed om de consument te vragen om deel te nemen aan een actie op een specifieke manier. Augmented Reality is een relatief nieuwe techniek en veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord. Het is dus belangrijk dat bij een campagne meteen duidelijk is wat er valt te halen en dat zowel de uitleg als de handeling zelf heel simpel zijn, anders haken mensen af.
4. Wees bewust van waar de consument zich bevindt op het moment van interactie
Consumenten spenderen veel tijd op hun mobiel. Niet alleen maar onderweg maar ook thuis en op het werk. Het is echter niet altijd het goede moment of de juiste plek voor een AR campagne. Op plekken bijvoorbeeld waar niet altijd goed bereik is zoals in de metro of op een festivalterrein. Bij een bushalte werkt een campagne vaak wel weer goed. Waarom niet een abri scannen terwijl je staat te wachten en alvast de trailer van die nieuwe bioscoopfilm bekijken?
5. Jaag de campagne aan via meerdere kanalen
En als je dan toch een Augmented Reality campagne start, vertel het dan de hele wereld op alle mogelijke manieren. Communiceer de campagne niet alleen op verpakking of in een advertentie, maar vertel het de pers en deel het met je volgers op Twitter, Instagram en Facebook. En zorg ook dat anderen dat doen! Want het gemak van het vastleggen van een leuke AR ervaring op foto en het delen hiervan op social media is misschien wel de ware toegevoegde waarde van Augmented Reality.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!