Hoe je een belangrijke maar niet al te toegankelijke boodschap op een vernieuwende manier aan een breed publiek kan overbrengen laat de Wereldbank zien door haar uitingen en publicaties te verrijken met Blippar.
Via augmented reality app Blippar presenteert Pepsi muziek, video’s en een game met limited edition Van Persie-blikjes
TV-maker en muziekkenner Tijl Beckand heeft een nieuwe CD, Klassiekers hits van de grote meesters, uitgebracht. Dit album, waarop 12 componisten zijn te horen waaronder zijn overgrootvader, is de allereerste CD in Nederland waarvan de cover verrijkt is met de augmented reality techniek van Blippar.
Hoewel in Nederland nog de vraag wordt gesteld of Augmented Reality (AR) wel een toegevoegde waarde heeft, zetten internationaal grote merken zoals Pepsi, L’Oréal, Adidas en Jaguar de techniek steeds vaker in bij hun marketingcampagnes. De voorspellingen zijn ook dat het aantal gebruikers van Augmented Reality fors blijft toenemen. Voor merken en marketeers dus de moeite waard zich te blijven verdiepen in de mogelijkheden van AR. Wat maakt een Augmented Reality campagne succesvol? Hierbij een aantal tips:
De Hersenstichting maakt van iedere smartphone een collectebus. Via een web-app krijg je de Hersenstichting collectebus te zien en kun je direct doneren. Ook kan men er voor kiezen om de app door te sturen naar vrienden en bekenden. Als je je smartphone schudt hoor je dat er al wat geld in de bus zit.
Een meisje in Liberia helpen om weer naar school te gaan of een kind beschermen tegen pesten. Dat kan nu door met je smartphone een foto te doneren. Met de app ‘Donate a Photo’ zet het Amerikaanse bedrijf Johnson & Johnson de populariteit van het delen van foto’s in voor het goede doel. Voor elke selfie die je via deze app deelt doneert het bedrijf 1 dollar aan een door jou gekozen goed doel. Per dag kan je 1 foto doneren
Augmented reality wordt naast het interactief maken van reclame-uitingen van merken ook steeds vaker ingezet om fondsenwervingscampagnes onder de aandacht te brengen. Zo heeft onlangs het Engelse bedrijf Blippar samen met The Daily Mirror haar augmented reality app ingezet om de campagne ‘Geef een kind een ontbijt’ van Kellogg’s te ondersteunen.