Uit het onderzoek ‘Always connected’ komt als winnaar uit de bus: e-mail. Met 78% is het de meest populaire activiteit op onze smartphones. Toch was vorig jaar nog maar 12% van alle nieuwsbrieven geoptimaliseerd voor smartphones, zo bleek uit onderzoek naar het responsive design van e-mails door Equinux.
Bron: onderzoek Always connected
Vier van je vijf klanten zijn onverbiddelijk
Volgens Het Nationaal E-mail Onderzoek 2013 leest 32% van de Nederlanders zijn e-mail op een smartphone en dat aantal zal alleen maar stijgen. Een schokkende meerderheid is zelfs onverbiddelijk als je e-mail niet is geoptimaliseerd: 80% delete direct, volgens Spear. Tijd voor actie! In vijf stappen werk je aan smartphonevriendelijke e-mails.
Stap 1: Stel een korte onderwerpregel samen
De onderwerpregel is belangrijk: voor 47% van de e-mailontvangers is het de reden voor het openen van de e-mail. Houd het onderwerp kort. Op smartphones wordt je onderwerp afgebroken vanaf 30 tekens, dus vertel het belangrijkste eerst.
Meer tips over het schrijven van een goed e-mailonderwerp.
Stap 2: Maak een responsive design
Laat je lezers niet pinchen om in te zoomen en niet horizontaal scrollen. De lay-out van je e-mail moet ook op smartphones gebruiksvriendelijk zijn. Daarvoor kun je kiezen voor een mobielvriendelijke versie of responsive design. De laatste optie detecteert het schermformaat en optimaliseert de inhoud voor elk scherm. Met de groei aan verschillende schermen is dat de meest logische keuze. Ook belangrijk: houd je e-mail licht. De richtlijn is maximaal 20 kb. Zo weet je zeker dat alle ontvangers een snelle laadtijd krijgen, wat de kans op afhaken verkleint.
Stap 3: Zorg voor duidelijke content
Als we onze smartphone gebruiken, hebben we over het algemeen een korte aandachtsspanne. Daarom dient de inhoud van een e-mail dus snel scanbaar te zijn. De richtlijnen voor tekst en beeld:
Tekst
- Gebruik één van de 18 lettertypes die e-mailsafe zijn, zoals Tahoma of Arial
- Kies een grootte van minimaal 16 punten voor platte tekst, minimaal 22 punten voor koppen
- Houd alinea’s kort en gebruik duidelijke tussenkopjes
- Zet je lezers aan tot actie met een goede call to action: kort, functioneel en helder.
- Houd de lay-out luchtig. Een klein schermpje geeft snel een volle indruk.
Afbeeldingen
Maak de buttons groot, zodat ze makkelijk met een (dikke) vinger aan te tikken zijn.
Zorg voor voldoende (wit)ruimte om de button..
Stap 4: Leid je lezers naar een mobielvriendelijke site
Deze stap behoort weliswaar niet direct bij e-mail, maar is wel noodzakelijk voor effectieve e-mailmarketing. Komt je lezer namelijk op een website die niet smartphonevriendelijk is, degradeert je e-mail tot een vlag op een modderschuit en haken je lezers alsnog af. Zorg voor duidelijk leesbare tekst, linkjes die je makkelijk aan kunt klikken en laat je klant alleen verticaal scrollen. Ook belangrijk: een snelle laadtijd, HTML5 in plaats van Flash en telefoonnummers die je direct kunt activeren op je smartphone.
Stap 5: Vind de juiste timing voor verzenden
De smartphone is ons zesde zintuig geworden, we checken onze e-mail waar en wanneer we maar willen. Er is dus geen ideaal verzendmoment meer.
Ga na op welk moment iemand de tijd heeft en wil nemen om jouw e-mail te lezen. Is dat voor jouw doelgroep ’s ochtends? Of juist net na het eten, in de trein op spitsuur of net voor het slapen gaan? Zalando verstuurt zijn nieuwsbrieven bijvoorbeeld het vaakst tussen 18 en 19 uur. Test om de optimale verzendtijd te vinden. Wat betreft het aantal e-mails dat je stuurt, geldt de stelregel: be as frequent as you can be relevant.
Klaar? Verstuur en stuur bij!
We hoeven ons niet meer af te vragen of e-mails worden gelezen op een smartphone. Een betere vraag is: op welke smartphone? Test je e-mails op verschillende devices, op verschillende platforms en met verschillende schermformaten. Kijk waar het onderwerp en de pre-header worden afgebroken en of ze dan nog helder zijn. Controleer ook of de afbeeldingen netjes weergegeven worden en last but not least: kijk of je belangrijkste button duidelijk overkomt, voor optimale conversie. Eenmaal verstuurd? Analyseer de resultaten, blijf testen en stuur bij. Succes!
Bron: Onderzoek Blinker en CG Selecties
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!