Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research naar Sinterklaasaankopen.
Elk jaar stijgt de verwachte extra omzet voor de online winkeliers. Was dit vorig jaar nog 42 procent extra omzet per week, nu verwachten online retailers gemiddeld 47 procent meer weekomzet in de vijf weken tot aan het Sinterklaasfeest.
De gemiddelde online weekomzet tijdens de periode voor Sinterklaas komt hiermee uit op 140 miljoen euro. PostNL ziet dat terug in 45 procent meer bezorgde pakketten ten opzichte van een gemiddelde bezorgweek.
Gemak en controle
Consumenten kiezen massaal voor gemak, snelheid en 24/7 bestellen. Ook het afleveren van de pakjes is aanzienlijk sneller en flexibeler geworden dan een aantal jaar geleden, toen consumenten nog verontrust waren of de pakjes wel op tijd werden geleverd voordat de Sint kon aankloppen. Deze voordelen dragen onder andere bij aan de extra online bestedingen tijdens de Sinterklaasperiode.
Daarnaast kiest de online consument vaker voor een zelf geplande bezorgdag. Gemiddeld is die zelf geplande bezorgdag drie dagen later. Hierbij zijn vrijdag en zaterdag bij uitstek favoriet. Dit blijkt uit het gebruik van PostNL MijnPakket, waarbij online kopers zelf in het bestelproces bepalen wanneer en waar hun aankoop wordt bezorgd.
Speelgoed en tablets
Cadeaus als speelgoed, boeken, games en muziek staan bovenaan de verlanglijstjes. Ook tablets (Apple en Android) en smartphones zijn gewild.
Van Sint naar Kerst
Bijna een derde van de online retailers verwacht overigens wel dat de consument in de toekomst meer geld uit zal geven aan de Kerstcadeaus in plaats van Sinterklaascadeaus. Vlak voor Kerst zal Thuiswinkel.org de prognose voor de kerstverkopen bekend maken.
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org, onder zo’n 2.000 leden van de belangenvereniging. Bij het onderzoek zijn leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets buiten beschouwing gelaten.
Winkelpubliek keert zich tegen winkelen in stressvolle decembermaand
PayPal heeft mondiaal onderzoek laten uitvoeren naar winkelen vlak voor de feestdagen, ook wel ‘Holiday Shopping’ genoemd. Vooral lange rijen bij de kassa’s veroorzaken acute stress en frustratie, zo blijkt. Zowel consumenten als retailers moeten zich voorbereiden op een hoop ergernissen door lange rijen bij de kassa’s. Overige veelgenoemde irritaties van shoppers zijn drukte, mensen die voordringen en chagrijnige kassamedewerkers.
Consumenten veranderen dan ook hun winkelgedrag, 81% van de ondervraagde consumenten heeft aangegeven dit jaar een deel van hun inkopen via smartphone, tablet, of computer te gaan doen. Voor een kwart hiervan zal het de eerste keer zijn dat ze dit via mobiel of tablet doen.
Impact van consumentengedrag op retailers
Veranderend winkelgedrag van consumenten heeft een grote impact op winkeliers. Waar tot op heden de nadruk lag op het aanbieden van producten in een winkel en op een website, blijk uit dit onderzoek dat alle online kanalen moeten worden ingezet. 81% van de respondenten koopt, al dan niet gedeeltelijk, zijn kerstinkopen online via zowel mobiel, tablet als pc.
Dit betekent dat retailers het zich niet meer kunnen permitteren om slechts via één website en winkel te verkopen. Websites van retailers moeten daarom ook volledig werken op mobiele browsers voor smartphones en tablets.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!