20 communicatietoppers over de belangrijkste les uit hun loopbaan

Wijsheden uit het communicatievak - #20COM

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Communicatie bestaat 20 jaar. Voor dit jubileum legden we 20 onbetwiste toppers uit ons vakgebied een serie vragen voor. In deze aflevering: Wat is de belangrijkste les uit jouw loopbaan?

Marjolijn Meynen
Hoofd Communicatie en Marketing  Rijksmuseum

&;Less is More, Timing is Everything, Alles begint met Ambitie. Een simpele, heldere boodschap op het juiste moment en via de beste kanalen, influencers en media.&;

Hans Koeleman
Director Corporate Communications & CSR KPN

&;Een (niet de) belangrijke les: het gaat meer om wat je doet dan wat je zegt. Reputation management is not about reputation management. Ben dus niet zo’n enorme fan van ‘storytelling’ en ‘internal branding’. Een andere belangrijke les: eerlijk en open communiceren. Dat willen mensen en anders luisteren ze namelijk gewoon niet. Terecht.&;

Youssef Eddini 
Hoofd Marketing & Communicatie NOS

&;Volledige regie op communicatie bestaat niet. Er zijn te veel ongrijpbare factoren die van invloed kunnen zijn op je goed voorbereidde boodschap of aanpak. Tweede les: Leidinggeven is de medewerker vertrouwen geven dat deze fouten durft te maken. Er moet daarna wel van geleerd worden natuurlijk.&;

Betteke van Ruler
Emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement

&;1. Als feiten niet passen bij meningen, worden de feiten aangepast aan de meningen. 2. If men define situations as real, they are real in their consequences (Thomas theorema). 3. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Gelijk hebben gaat over feiten, gelijk krijgen over alle andere dingen.&;

Renata Verloop
Adviseur online communicatie overheid & kennisintensieve organisaties

&;Dat communicatie als vaardigheid in de netwerksamenleving belangrijker is dan ooit en communicatie als professie continu aan verandering onderhevig is. Daar concreet invulling aan geven inspireert mij elke dag.&;

Ron van der Jagt
Voorzitter Logeion

&;Trap niet in de valkuil van je eigen enthousiasme. Probeer juist de verwachtingen te temperen, voor je ergens aan begint. Ook al ben je nog zo enthousiast over een toekomstplan of nieuw initiatief: wees realistisch en bescheiden in wat je belooft. Je organiseert anders je eigen teleurstelling én die van je omgeving. Tevredenheid is het verschil tussen verwachting en prestatie. Stuur dus niet alleen op een mooie prestatie en het leveren van kwaliteit, maar doe ook aan verwachtingsmanagement. Anders gezegd: underpromise en overdeliver.&;

Reint Jan Renes
Lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein, Hogeschool Utrecht

&;1. Richt je communicatie niet op wat mensen zouden móeten doen, maar op wat mensen dóen. 2. Stel altijd de vraag ‘waarom zou ik de communicatie zó doen?’ (ofte wel weet waarom je iets – zo – doet).&;

Bartho Boer
Hoofd Communicatie at Nederlandse Spoorwegen

Goede communicatie gaat volgens mij over 5 dingen: 1. verstand hebben van ‘de business’ (je moet weten waar je het over hebt); 2. de wil om je te verdiepen en te verbeteren in het communicatievak (ja, het is ook een vak); 3. gezond verstand (zo voorkom je luchtfietserij); 4. hard werken (daar hoort loslaten en rust nemen bij) en 5. vertrouwen op je gevoel (voor het moment, voor anderen, voor de context – communicatie is geen exacte wetenschap).

Noud Bex
Oprichter Bex* Communicatie, specialist crisismanagement en crisiscommunicatie

&;Als het om senioriteit en impact gaat, maak je het verschil meer met advies- en procesvaardigheden dan met inhoud en kennis.&;

Monique Botman
Managing Director Porter Novelli

&;Het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Zonder compromis vasthouden aan wat je denkt dat de allerbeste aanpak of oplossing is, is niet altijd even effectief. Ik leerde al snel dat wat meer begrip voor de positie van diegene die je adviseert je een veel krachtiger adviseur maakt. Ook al betekent dat soms dat je iets moet inleveren op je eigen advies.&;

Maryse Ducheine
Directeur Communicatie Gemeente Den Haag

&;Eerlijk duurt het langst, maar is niet altijd goed voor de beurskoers of de zittingstermijn van een bestuurder.&;

Paul Stamsnijder
Oprichter en partner Reputatiegroep

&;Als het gaat over reputatie wordt de invloed van communicatie meestal overschat en de invloed van leiderschap meestal onderschat. Communicatiespecialisten stellen zich te vaak excentrisch op als ‚de specialist’, waarmee ze zich buiten de relevante netwerken plaatsen.&;

Hanneke de Korte
Hoofd Media & Communicatie Reclassering Nederland

&;Alles is communicatie.&;

Charles Huijskens
Partner Huijskens Communications

&;Nooit jokken. Leugentjes om bestwil bestaan niet. Dat is lastig, want mensen liegen gemiddeld 20 keer per dag. Voor de camera jokken mensen vooral uit angst dat ze dom lijken als ze iets niet weten. ‘When dealing with the press, stick to: I know and I can tell. I know but I can’t tell. I don’t know.’

Ewald van Rooij
Eigenaar Lindblom public relations public affairs

&;Prijs nooit de dag voor het avond is. Communicatie speelt zich bijna altijd af in een krachtenveld met vele stakeholders. Een uitkomst is pas definitief als het laatste besluit genomen is of de krant gedrukt is. No passion without content. Mensen raken pas echt betrokken als het over de inhoud gaat en niet over processen of procedures. Draagvlak ontstaat niet door alleen maar te luisteren en mee te voelen. Je moet ook ergens voor durven te staan. Dat geldt zeker als je een (overheids)instantie vertegenwoordigt.&;

Roland Kroes
Manager Communicatie bij Autoriteit Financiële Markten

&;Er is een tijd en plaats voor alles. Neem de tijd om dingen tot wasdom te laten komen en geef andere mensen daar ook de ruimte voor.&;

Ilse van Ravenstein
Eigenaar Involve, speiclaist interne communicatie

&;Hoe enthousiast en gedreven ook je ook bent, neem niet alle apen op je schouder, iedereen heeft een eigen rol in communicatie.&;

Jan Driessen
Directeur/eigenaar Q&A | Communicatie

&;Dat je altijd eerlijk moet zijn in je Communicatie! Dat je zaken dus niet mooier kunt voorstellen dan ze zijn! Dat je fouten snel moet toegeven!&;

Jos Govaart
Directeur-eigenaar PR-Bureau Coopr

&;Adviseren is heel iets anders dan iets voor elkaar krijgen.&;

Alex Sheerazi
Hoofd Communicatie Metro en Tram gemeente Amsterdam

&;Nooit meer onvoorbereid aan een live radio-interview meedoen. Zeker niet op een hele vroege zaterdagochtend. En al helemaal niet over een gevoelig onderwerp als de uitzending van dienstplichtigen naar voormalig Joegoslavië. Zoals me als kersverse perswoordvoerder van de soldatenvakbond VVDM overkwam.&;

Nog geen Communicatie?

Speciaal voor ons jubileum doen we lezers van CommunicatieOnline een aanbieding. Laat Communicatie voor je werken en sluit je nu geheel vrijblijvend aan: drie maanden voor maar 10 euro! Inclusief magazine, onbeperkt online toegang en korting op events. Hoeveel informatie en inspiratie wil je hebben?  Klik hier op 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie