TikTok-gebruikers onder de achttien jaar krijgen niet langer standaard gepersonaliseerde reclames te zien, meldt TikTok. Dat was eerder wel zo. Met de beleidswijziging wil TikTok voldoen aan de Europese Digital Services Act (DSA), een wet die grote techplatforms verplicht om gebruikers de keuze te bieden gepersonaliseerde content uit te schakelen.
Einde personalisatie
De aankondiging van TikTok om gepersonaliseerde reclames standaard uit te schakelen bij minderjarige gebruikers stamt uit eind juni. Toen gaf het socialmediaplatform aan dat de wijziging op 11 juli zou ingaan. Of die datum gehaald is, is niet direct duidelijk. In een nieuwe blogpost, van 4 augustus, meldt TikTok dat Europese minderjarige TikTok-gebruikers 'nu' geen gepersonaliseerde advertenties zien die gebaseerd zijn op hun gedrag binnen TikTok en erbuiten. Wat betekent dat een kind dat veel TikTok-video's over honden kijkt, niet meer getarget kan worden door bedrijven die bijvoorbeeld hondenspeelgoed willen verkopen aan kinderen. De beleidswijziging komt de privacy van minderjarigen ten goede.
Voor volwassen gebruikers blijft gepersonaliseerde reclame wel mogelijk. TikTok benadrukt dat alle gebruikers al langer de optie hebben om gepersonaliseerde reclames aan en uit te zetten in de instellingen van de app.
Gepersonaliseerde contentanabevelingen
Om aan de DSA te voldoen, introduceert TikTok 'binnenkort' ook een nieuwe optie voor Europese gebruikers. Zij kunnen voor 28 augustus aanstaande gepersonaliseerde contentaanbevelingen uitschakelen, en dus een TikTok-feed gebruiken met berichten van vrienden en populaire, niet-gepersonaliseerde video's. Het geavanceerde For You-algoritme dat gebruikers een oneindige stroom aan relevante video's van andere gebruikers voorschotelt, is in deze modus uitgeschakeld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!