Wereldwijd heeft Pinterest maandelijks 250 miljoen actieve gebruikers, met een totaal van maar liefst 175 miljard pins. In Nederland is het aantal gebruikers met maar liefst 18% gestegen ten opzichte van 2018. Ook in het dagelijks gebruik blijft Pinterest groeien. Gebruikten er vorig jaar 587.000 Nederlanders dagelijks Pinterest, in 2019 zijn dat er 734.000. Vanaf 4 april 2019 is het in Nederland (eindelijk) voor alle adverteerders opengesteld. Wij hebben er dan ook voor gezorgd dat we als één van de eerste adverteerders in Nederland zichtbaar zijn op dit platform. De resultaten geven, in vergelijking met Facebook, interessante inzichten.
Pinterest is een visuele zoekmachine voor het vinden van ideeën zoals recepten, wooninspiratie en meer. Jouw tijdlijn is het verzamelpunt van Pinterest. Dit is waar je ideeën of pins vindt, op basis van je interesses, maar ook de opgeslagen pins van mensen die je volgt. Wanneer je pins ziet die je leuk vindt kun je deze opslaan op borden om je ideeën te organiseren en gemakkelijk terug te vinden. Met miljarden pins op Pinterest vind je altijd ideeën voor nóg meer inspiratie.
Campagne mogelijkheden
Qua advertentiemogelijkheden is Pinterest redelijk vergelijkbaar met Facebook. Je kiest op campagneniveau je campagnedoel: merkherkenning, videoweergaven, verkeer, app-installatie of conversies. Op doelgroep niveau kun je gericht targeten door middel van interesses, maar ook trefwoorden kunnen hier worden ingezet (minimaal 25). Op advertentieniveau zijn statische afbeeldingen, video en carrousel mogelijk. Facebook is in vergelijking met andere platformen geavanceerder, maar de basis toont veel overeenkomsten.
Voor een klant, waarvoor Pinterest een erg interessant kanaal is vanwege de doelgroep, zijn we gaan focussen op drie verschillende productgroepen: beauty, baby en wonen. Om de toegevoegde waarde van Pinterest aan te kunnen tonen in Nederland, zijn we gestart met een campagne gericht op het generen van websiteverkeer. Het was nog niet nodig om de Pinterest tag te implementeren en kon er op korte termijn worden gestart.
Op doelgroep niveau is targeting op interesse niveau toegepast, aangezien de mogelijkheden goed aansloten op de productcategorieën. Wat hier als eerste opviel, is dat er merendeels vrouwen actief zijn op Pinterest: maar liefst 67% op basis van de totale gebruikers per maand. Zo bestaat de categorie ‘schoonheid’ in totaal uit circa 1,15 miljoen gebruikers. Er is gekozen om bestaande Pins te gebruiken (statische afbeeldingen), die al eerder geplaatst zijn op één van de actieve borden.
Goed om te benoemen is dat het ook mogelijk is om pins te boosten vanuit een onzichtbaar bord.
Pinterest vs Facebook
Nadat de campagne enige tijd heeft gelopen hebben we de resultaten met de Facebook resultaten vergeleken. Hier worden voor meerdere campagnes soortgelijke doelgroepen bereikt, waardoor we het effect van Pinterest goed kunnen aantonen. In onderstaande tabel zijn de resultaten zichtbaar van de campagne gericht op ‘beauty’.
CTR | 0,83% | 0,97% |
CPC | €0,19 | €0,23 |
CPM | €3,35 | €2,26 |
Op Facebook werd getarget op de interessegroep ‘cosmetica’, wat dus nagenoeg gelijk is aan de targeting op Pinterest. Qua content werd een carrousel ingezet, wat op Pinterest meerdere statische pins zijn geweest. Opvallend is dat de CTR een stukje hoger ligt binnen Pinterest, maar het grootste verschil is toch wel zichtbaar in CPM. Zo ligt de CPM op Pinterest bijna € 1,- lager. Uiteindelijk zijn er met de Pinterest campagne dan ook meer mensen bereikt dan op Facebook (vergelijkbaar budget). Als er wordt gekeken naar kwalitatief verkeer, dan scoort Facebook een stuk beter. Op Facebook ligt de bounce rate een stuk lager (bijna de helft) en worden er twee keer meer pagina’s bekeken in vergelijking met het verkeer vanuit Pinterest.
Op basis van de resultaten heeft Pinterest voornamelijk aangetoond dat het een interessant kanaal is voor het generen van awareness. Next step zal het verhogen van kwalitatief verkeer zijn en het implementeren van de Pinterest-tag, zodat alle conversies ook goed kunnen worden doorgemeten. Hierdoor kan er ook snel worden ingespeeld op de Dynamische Product advertenties, die beschikbaar worden in Q2 of Q3.
Dit artikel is geschreven door Desiree Stroet, Online Marketing Consultant bij Oogst, a Merkle Company. Wil je meer weten over adverteren via Pinterest? Neem contact op met ons social team via info@oogstonline.nl.
Er woedt in de media een discussie over de waarde van het Nederlands in het onderwijs aan universiteiten. Maar jonge jonge wat een interessant-doenerij hier bij Adformatie.
Terwijl ik dit intik, zie ik nog twee een paar rare kreten staan: "voice" revolutie. En, helemaal erg: "How to make innovation in healthcare work." Terrible!