Tekst: Juliette Hammana
Is meedoen aan de Effies belangrijker dan winnen? Wel als we Lode Schaeffer mogen geloven. De creatief directeur van Indie Amsterdam beschreef een verrassend effect van het inzendproces voor de Effie Awards: het Effie Effect.
Het Effie Effect, wat houdt dit precies in?
‘Het Effie Effect is voor mij enthousiasme. Na alle energie die je haalt uit het bedenken en uitwerken van ideeën, staat nu zwart op wit dat we aan iets goeds hebben gewerkt. Door diep in de details van de case te duiken, worden we scherper op de klussen waar we mee bezig zijn.
Een case formuleren is een intensief traject, maar beslist de moeite waard. Ook al winnen we niets, er ontstaat een helder onderbouwde beschrijving van het succes van onze samenwerking. Daar kunnen we dan weer anderen mee aansteken om beter werk te maken.’
Indie heeft vaak ingezonden en veel prijzen gewonnen. Wat vind je het leukst aan inzenden?
‘Het leukst vind ik dat je kunt bewijzen dat topcreativiteit echt werkt. Dat merken en mensen die hun nek uitsteken en het anders doen, juist heel verstandig zijn.’
Wat voor invloed heeft het opstellen van de case op de bureau/klant-relatie?
‘Opstellen van de case is een traject van samen schaven, schrijven en herschrijven. De eerste vraag is altijd: is onze case Effie-waardig? Die vraag stellen we aan een externe strateeg, want zo krijg je een scherpe en onafhankelijke blik. Dat is nodig, want in ons enthousiasme zien wij misschien meer in een case dan er is. Al het werk voor het schrijven van de case is dan voor niets.’
Waarin onderscheiden de Effies zich ten opzichte van andere prijzen?
Omdat de beoordeling gebeurt op resultaten, is de onderscheiding absoluut. Wat mensen ook vinden van de campagne, jouw case heeft een Effie.’
Lees hier het juryrapport van één van Indie’s winnende cases en hier het volledige stuk over het Effie Effect. Inzenden voor de Effie Awards kan tot en met maandag 10 september.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!