Tijdens de uitreiking van de Effie Awards zijn er donderdagavond twaalf marketingcampagnes in de prijzen gevallen: één gouden, drie zilveren, zeven bronzen en één Leffie.
Hema kreeg (met bureau Hotel L'Amour) de gouden Effie toebedeeld vanwege zijn 'indrukwekkende merkvernieuwing en groeistrategie', aldus de jury. Ook Kruidvat en mediabureau Initiative kwamen als grote winnaars uit de bus. Kruidvat ontving (met bureau DDB) zowel een zilveren als bronzen Effie, waar Initiative betrokken was bij drie winnende cases: Hema (goud), Rijkswaterstaat (zilveren) en Politie Nederland (Leffie).
De uitreiking vond plaats in Circa Amsterdam, in navolging van het jaarlijkse MarketingLive-congres. Zo'n vijfhonderd vertegenwoordigers van bureaus en adverteerders waren aanwezig. De jaarlijkse Effie Awards, georganiseerd door Adformatie, BvA en VIA, worden toegekend aan campagnes die aantoonbaar hebben bijgedragen aan uitzonderlijke marketingresultaten.
Hema
In de categorie Merk won Hema een gouden Effie voor 'Met liefde gemaakt; hoe Hema weer écht Hema werd'. 'De case bewijst de uitzonderlijke prestatie en benadrukt het effectief benutten van bestaande merkkracht', zegt de jury. 'Van fantastische productinnovaties tot en met spot on communicatie-uitingen en media-inzet. De campagne is dicht bij de kracht van het merk gebleven en heeft tegelijkertijd het merk mooi weten te vernieuwen.'
Conny Braams, hoofdjuryvoorzitter: 'De winnaars van dit jaar zijn mooie voorbeelden van relevante insights, gedurfde strategieën, onmisbare creativiteit en vooral van bewezen effectiviteit. De strategieën resoneren optimaal bij de doelgroepen, brengen hoofd en hart prachtig samen en hebben daardoor meetbaar effect gerealiseerd. We zijn er als jury bovendien trots op dat we winnaars in alle categorieën hebben die voortkomen uit een breed scala aan sectoren in onze samenleving.'
Maatschappelijke Plus en Leffie
Vorig jaar werd de Maatschappelijke Plus toegevoegd aan de categorieën. Een vermelding die je bovenop een Effie kunt verdienen als de case aantoont dat ook er ook een maatschappelijk doel is bereikt. Dit jaar zijn er vier winnende Effie-cases met een Maatschappelijke Plus beloond: Kruidvat (zilver), Albert Heijn (zilver), KPN (brons) en Kruidvat & het Armoedefonds (brons).
Ook is er een Leffie uitgereikt aan Politie Nederland voor de campagne Special Investigative Media. De Leffie is een onafhankelijke prijs die cases beloont die lef en vernieuwing tonen, maar (nog) niet voldoende effectiviteit hebben laten zien.
De winnaars
Bekijk alle winnaars hieronder op een rijtje.
GOUD
Hema - Met liefde gemaakt; hoe HEMA weer écht HEMA werd
Categorie: Merk
Hotel L’Amour, Total Design, Total Creation, Buro, Linda., Truus, Martijn Konings, GoSpooky, Initiative, Springbok, Databay
ZILVER
Kruidvat - Iedereen verdient een mooie kerst
Categorie: Gedrag Kort
DDB Amsterdam & DDB Retail, Annomann, EssenceMediacom/GroupM, NewsLab, We are First
& Maatschappelijke Plus
Rijkswaterstaat - Gun Jezelf Rijkswaterstaat
Categorie: Gedrag Lang
Publicis Groupe – AdverOnline, Initiative
Albert Heijn - Premium voordeel voor duurzame klantrelaties
Categorie: Impactvolle Propositie
The Creative Shopping Center, TBWA\Neboko, Dentsu, Boomerang, AH Studio
& Maatschappelijke Plus
BRONS
Calvé Pindakaas - De comeback van Calvé Pindakaas
Categorie: Merk
Alfred, Mindshare
Terschellinger Ondernemers Fonds - Dark Sky Terschelling: je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen
Categorie: Gedrag Kort
Sherpa's Stories, Red Online Marketing, Far Beyond, BFCC
Kruidvat, Armoedefonds - Kruidvat en het Armoedefonds
Categorie: Maatschappelijk
DDB Amsterdam & DDB Retail, Annomann, Essence Mediacom/GroupM, NewsLab, We are First, Glasnost
& Maatschappelijke Plus
Schoonenberg - Hoe het kerstsprookje van Schoonenberg uitkwam
Categorie: Gedrag Kort
Indie, Yonego, 2twintig, Social.Inc
KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij) - Laat kinderdromen uitkomen
Categorie: Gedrag Lang
Joe Public Amsterdam, Stroom, Pink Rabbit, Captcha!, Merlijn Snitker, MRTN edit boutique
McDonald's Nederland - Family Mode
Categorie: Branded Customer Experience
TBWA\Neboko, TBWA\X, OMD, Databay, This Page Amsterdam
KPN - Stukje Van Mij #BeterInternet
Categorie: Maatschappelijk
Dentsu Creative Amsterdam, Wefilm, Amp.Amsterdam / The Sonic Branding Company, Het PR Bureau, Mindshare
& Maatschappelijke Plus
LEFFIE
Politie Nederland - SIM: Special Investigative Media
Categorie: Maatschappelijk
Initiative, Kinesso
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!