Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Asjemenou-effect: De impact van Loeki de Leeuw

Uit onderzoek blijkt dat Loeki niet alleen leuk is voor de kijker, maar ook effectief voor de bedrijven die in een ‘Loeki-blok’…
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Het Asjemenou-effect: De impact van Loeki de Leeuw
Het Asjemenou-effect
© De impact van Loeki de Leeuw
Het Asjemenou-effect: De impact van Loeki de Leeuw
Het Asjemenou-effect
© De impact van Loeki de Leeuw

Dit jaar viert Loeki de Leeuw zijn 50ste verjaardag. Uit onderzoek blijkt dat het reclameleeuwtje niet alleen leuk is voor de kijker, maar ook effectief voor de bedrijven die in een ‘Loeki-blok’ adverteren. Hoe werkt dit Asjemenou-effect?

Loeki's terugkeer

Loeki heeft in zijn 50-jarig bestaan van alles meegemaakt: jarenlang was hij te zien rondom de reclameblokken op de publieke omroep. In de filmpjes beleeft hij verschillende onhandige avonturen waarna veelal zijn bekende kreet luidt: asjemenou!

Vorig jaar keerde Loeki, na 17 jaar afwezigheid, terug rondom de reclameblokken van Ster. Het leeuwtje vormt daarmee de wettelijke vereiste scheiding tussen de NPO-programma’s en de reclameblokken. Om de impact van deze spectaculaire terugkeer in kaart te brengen heeft Ster in samenwerking met DVJ Insights onderzoek gedaan naar Loeki onder zowel het Nederlandse publiek als onder de zakelijke doelgroep.

Loeki's populariteit

Uit dit onderzoek blijkt dat Loeki de Leeuw een grote bekendheid geniet: meer dan negentig procent van de Nederlanders weet wie de leeuw is. Daarbij zijn de associaties die mensen met het onhandige leeuwtje hebben uitsluitend positief: zo wordt Loeki als leuk, grappig en gezellig ervaren en roept hij nostalgische gevoelen op bij kijkers. Voor bedrijven is het leeuwtje ook een toegevoegde waarde: tachtig procent geeft aan de aanwezigheid van hem relevant te vinden wanneer ze een reclamecampagne inzetten of dit overwegen.

Ster Loeki de Leeuw

Het Asjemenou-effect

Het kleine reclameleeuwtje blijkt niet alleen leuk te zijn, maar ook effectief. De positieve associaties die Loeki oproept zijn namelijk onderscheidend, oftewel uniek voor de kleine leeuw. Dit draagt bij aan de onderscheidenheid van de Ster-reclameblokken ten opzichte van andere reclameblokken. Loeki zorgt er ook voor dat de televisiekijker meer aandacht voor het reclameblok heeft. Bovendien blijkt dat Loeki de Ster-blokken aantrekkelijker maakt en een positieve invloed heeft op de waardering van het reclameblok. Loeki zorgt hierdoor voor een hogere bereidheid om reclame te kijken en meer reclame-acceptatie onder kijkers.

Loeki maakt het reclameblok leuker om naar te kijken en biedt voordelen voor de merken die in deze reclameblokken te zien zijn. De positieve associaties van Loeki stralen af op deze merken en de verhoogde aandacht en waardering hebben een positieve invloed op de impact van hun reclame. Kortom: Het Asjemenou-effect.

Meer weten?

Wil jij met je merk ook profiteren van de impact van Loeki de Leeuw? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze accountmanagers.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in