We leven in een visuele tijd. Als bedrijf is het belangrijk om de uitstraling van je bedrijfspand altijd op orde te hebben. Je hebt immers niet meer zelf in de hand welke foto’s of video’s gemaakt en gedeeld worden. Als je in Google een bedrijf zoekt, kun je het zelf zien. In reviews en in foto’s worden door klanten en bezoekers van het bedrijf foto’s gedeeld. Waarbij een slordige werkplaats, een rommelige winkel of een vies tafeltje in de horeca een momentopname is, wordt het op internet ineens vereeuwigd. Je bedrijfsgebouw altijd spik en span houden, hoe doe je dat? Om alvast een weggever van dit artikel te geven: een gietvloer speelt daar een rol in.
Hoe kan een gietvloer zorgen voor een nette uitstraling?
De vloer is een groot deel van de ruimte waar het oog op valt. Hoe netter en schoner de vloer, hoe netter de algehele indruk van het bedrijf. Om een voorbeeld te geven: in een garage waar aan auto’s gewerkt wordt, is deze direct na de werkzaamheden nog niet opgeruimd. Het kan op zo’n moment wel gebeuren dat de klant even de werkplaats inloopt om te kijken hoe het met de auto ervoor staat. Ook als er goedbedoeld een foto gedeeld wordt om te laten zien dat iemand bij de garage is, zal rommel en viezigheid op de foto wel opvallen. Althans, op een betonnen vloer. Op een strakke epoxy gietvloer lijkt dit heel anders. De vloer zelf oogt namelijk schoon.
Makkelijk op te ruimen en makkelijk schoon te houden
Als bedrijfsvoerder of eigenaar van een bedrijf waar publiek over de vloer komt, zul je iets moeten doen om foto’s en video’s die klanten maken juist voor je te laten werken. Hierbij is de basistip die interieurinrichters geven om het makkelijker te maken om zaken op te ruimen en schoon te maken. Je kunt vaak niet om spullen heen en ook de ruimte zal door gebruik altijd vies worden. Maar goede opbergplekken en oppervlaktes die makkelijk schoon te maken zijn, bieden een wereld van verschil. Hier komt de gietvloer weer om de hoek kijken. Doordat deze vloer waterdicht is, is een gietvloer makkelijk en snel te dweilen.
Gietvloeren: stijlvol design
Sommige mensen hebben nog het beeld van die blauwgrijze gietvloeren in hun hoofd. Dit is echter achterhaald. Afhankelijk van het type gietvloer kan deze er zeer stijlvol en exclusief uitzien. Naast vrijwel alle kleuren zijn tegenwoordig oplossingen met een uitstraling van beton of marmer mogelijk. Om een goed beeld te krijgen, kun je bij een aanbieder kijken die een gietvloer bij bedrijven aanlegt. Je ziet dan van vrijwel iedere branche voorbeelden. Van de eerder genoemde garage tot horeca, winkels en publieke ruimtes.
Bouw aan je identiteit, oefen invloed uit op je imago
Je kunt als bedrijf je identiteit vormen, maar je imago wordt bepaald door je doelgroep. Een goede aansluiting tussen identiteit en imago maakt je geloofwaardig. Als je als bedrijf pretendeert zorgvuldig te werken, moeten er geen foto’s opduiken van een rommelige werkplek. Op de perceptie van je bedrijf moet je invloed uitoefenen. Iedere ondernemer weet dat in tijden van drukte de werkplek rommeliger is, dit is niet te voorkomen. De oplossing op het probleem moet vanuit een andere hoek gezocht worden.
Blind voor je eigen bedrijf
Het kan moeilijk zijn kritisch naar je eigen zaak te kijken. Zeker als je er al jaren zelf veel in werkt. De tip daarbij is om externe mensen in te schakelen en hen mee te laten kijken. Dit kunnen professionals zijn in design, interieur of imago, maar ook mensen uit je omgeving. Zolang er maar frisse ogen naar jouw zaak kijken en er kritisch en vrijuit gesproken mag worden. Als bedrijfsvoerder of eigenaar is het vervolgens de kunst om niet eigenwijs te zijn en zaken niet goed te praten, maar actie te ondernemen.
Prettige werkplek, tevreden klanten én tevreden medewerkers
De werkplek schoon en netjes houden mag dan belangrijk zijn door de visuele tijd waarin we leven, toch is het niets nieuws. Zelfs architecten denken bij het ontwerpen van een gebouw al over dit aspect na. Zo zijn in het Gasunie gebouw in Groningen de vensterbanken schuin aflopend. Er wordt wel eens verteld dat dit gedaan is om te voorkomen dat men spullen in de vensterbank gaat zetten. Door op zo’n manier na te denken ga je voorkomen dat er rommelige plekken kunnen ontstaan. Dit is ook meteen prettig voor je medewerkers die altijd een schone werkplek hebben.
Andere tips om de identiteit van je bedrijf in je gebouw door te voeren
Zoals je nu hebt geleerd kun je met onder andere een gietvloer, goede oplossingen voor berging en slimme architectonische trucjes ervoor zorgen dat je bedrijf altijd een nette uitstraling heeft. Je kunt echter nog meer doen om actief aan het imago van je bedrijf te werken. Door terug te gaan naar de waardes die belangrijk zijn voor je identiteit, kun je dit vertalen naar de dingen die zichtbaar zijn in het imago. Werkt jouw bedrijf op een transparante manier? Dan zal voor een horecazaak een (gedeeltelijk) open keuken aan dit imago bijdragen. Heb je een kantoor en ga je voor een persoonlijke aanpak? Laat dan medewerkers hun eigen werkplek gezellig maken. Als een klant in zo’n kantoor binnenkomt, voelt en ziet hij of zij de identiteit van je bedrijf en is een positief imago een logisch gevolg.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!