Daniel Gebler (Picnic): ‘Marketeers moeten zich focussen op het creatieve aspect’

Samen met technisch topman Gebler blikken we vooruit op het marketingcongres op 14 november in Circa Amsterdam.

Daniel Gebler
Picnic

Op donderdag 14 november is het zover: dan vindt MarketingLive plaats in Circa Amsterdam. Aan de hand van het motto 'Bright perspectives on marketing' kan de bezoeker een gevarieerd programma van de top van marketing-Nederland verwachten. 's Avonds worden de jaarlijkse Effie Awards uitgereikt. 

In aanloop naar het evenement blikken we met diverse sprekers vooruit. Met vandaag: Daniel Gebler, chief technology officer bij online supermarkt Picnic. Ga voor meer informatie over MarketingLive naar de website

Picnic staat bij velen bekend om zijn schattige elektrische bezorgautootjes die boodschappen bij de klant thuisbezorgen wanneer hij dat wil. Een bedrijfsmodel dat erg leunt op data en technologie. Is Picnic meer een supermarkt of meer een techbedrijf?

Het is absoluut een techbedrijf, namelijk een techbedrijf dat een online supermarkt-ervaring aan consumenten biedt. Intern speelt technologie en data een grote rol bij ons, want we leren van wat bij fysieke supermarkten werkt en gebruiken tech om onze online ervaring te verbeteren. Zo bieden we consumenten een weekplanner in de app die helpt met boodschappen inkopen en recepten maken, en helpt tech ons als bedrijf onder andere met de logistiek.

Als techredacteur heb ik ook dit jaar weer veel verhalen geschreven over artificiële intelligentie (AI). Heeft Picnic dit jaar kunnen innoveren dankzij AI en zo ja, hoe?

Ja. AI voorspelt hoeveel leveringen we volgende week zullen doen, helpt klanten in de winkel-app om de juiste items te vinden en plant de routes voor onze bezorgers. Aan de andere kant zijn we er trots op dat onze klantenservice nog steeds door mensen wordt gedaan, wat de best mogelijke en meest persoonlijke service voor onze klanten biedt. De volgende grote stap voor ons is AI verder gebruiken om de administratieve kantoortaken over te nemen, zodat we meer tijd kunnen investeren in innovatie.

Waar je voorheen hoorde dat de helft van het marketingbudget verloren gaat, zie ik dat nu echt teruglopen
Daniel Gebler, Picnic
Het thema van MarketingLive is dit jaar ‘Bright perspectives on marketing’, oftewel heldere perspectieven op marketing. Wat is jouw perspectief?

Marketing heeft de afgelopen jaren een enorme transformatie ondergaan. Specifiek in de afgelopen twaalf maanden is marketing heel volwassener geworden, vooral dankzij AI. Je kunt nu eenvoudig afbeeldingen, tekst, video en meer genereren met AI. Dus wat er nu gebeurt en wat naar mijn mening een bright perspective is, is dat marketeers zich nu echt kunnen focussen op het creatieve aspect. Alles eromheen kan tot op grote hoogte geautomatiseerd worden. Ik vind marketing nu erg interessant, want dankzij AI kunnen we veel beter afgestemde berichten naar consumenten sturen. Waar je voorheen hoorde dat de helft van het marketingbudget verloren gaat, zie ik dat nu echt teruglopen.

De andere kant van de medaille is dat elke organisatie straks efficiënter marketing kan voeren met AI. Iedereen kan op hetzelfde niveau komen, je kunt nooit een lange voorsprong opbouwen. Maar je hebt als early adopter wel een periode van een aantal maanden waarin je een voorsprong in marketing kunt benutten.

Wat kunnen we van jouw sessie op MarketingLive verwachten?

Ik ga een fireside chat houden en begin met het delen van inzichten uit de industrie van de afgelopen jaren. Ook geef ik teasers over hoe de marketingwereld gaat evolueren in de komende 12, 24 en 36 maanden. Ik wil ook wat tools noemen waarmee je je vandaag kunt profileren als voorloper. Maar ik kijk vooral uit naar een interessante dialoog met het publiek, want in de marketingwereld wordt het belangrijker om een balans te vinden tussen cutting edge marketing en traditionele marketing.

Marketing & EffieLive! is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het jaarlijkse moment waar adverteerders, bureau en mediawereld elkaar ontmoeten, kennisdelen en het vakgebied vieren. De hele dag draait compleet om marketingeffectiviteit. Meer weten over het programma of meteen tickets bestellen? Kijk op Marketing & Effie Live (marketingeffielive.nl)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie