Maar als je je marketingbudget aan sponsoring uitgeeft, wil je uiteraard wel de effectiviteit van die sponsoring meten. Sponsoring Effectiveness Tracking helpt je daarbij.
Sponsoring Effectiveness Tracking meet je effectiviteit
Sinds begin dit jaar is automerk Aston Martin samen met Red Bull teamsponsor binnen de Formule 1. Het team waarvoor Max Verstappen en Daniel Ricciardo uitkomen heet nu voluit: Aston Martin Red Bull Racing.
Inzicht in de effectiviteit van het sponsorship
Het internationale sponsorship van Aston Martin geeft het automerk de kans om het imago van Aston Martin als innovatief merk te versterken. Om te kijken in hoeverre Aston Martin daarin slaagt, hebben we een Sponsoring Effectiveness Tracker opgezet. Dit onderzoek laat op verschillende momenten in tijd zien hoe het ervoor staat met:
- Sponsorbekendheid
- Gewenste associaties en te claimen domeinen en doelgroepen
- Impact van het sponsorship op het merk
Meestal is het startpunt bij een tracker het algemeen publiek. Je richt je op sportfans en het doel is van om van die fans klanten te maken. Maar bij Aston Martin ligt dat iets anders.
Aston Martin richt zich op een hoger segment, de zogenaamde premium en luxury car buyers. Voor Aston Martin gaan we dus specifiek op zoek naar de voor dat merk belangrijkste doelgroep.
Wereldwijd sponsoronderzoek
Blauw heeft ruime ervaring op het gebied van internationaal sponsoronderzoek. Onder andere voor de UEFA Champions League, Nissan in Formula E en Volvo in hockey.
Samen met Aston Martin zijn we dit jaar al voor de start van het Formule 1 raceseizoen begonnen met de Sponsoring Effectiveness Tracker. Twee keer per jaar doen we online onderzoek in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Japan en het Duitssprekende deel van Europa.
Door met het onderzoek te starten voor de start van de Formule 1, hebben we een goede benchmark voor de ontwikkeling van de merkindicatoren. Halverwege het raceseizoen staat de tweede meting gepland. En na afloop van het seizoen de derde.
De tracker geeft Aston Martin inzicht in:
- De sponsorbekendheid;
- De passendheid van het sponsorship volgens diverse doelgroepen
- De effecten op de merk KPI’s; hoe beïnvloedt de sponsoring imago, merkbekendheid en merkvoorkeur.
Wil je ook weten welk waardevolle inzichten je sponsoring oplevert?
Lees meer over sponsoring effectiveness onderzoek bij Blauw Research
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!