Topman Tony's Chocolonely aangehouden om BLM-leus bij beeld JP Coen

Henk Jan Beltman maakte met graffiti een reep van Tony's Chocolonely en schreef daarbij de slogan Black Lives Matter.

Henk Jan Beltman
ANP

Henk Jan Beltman, directeur van Tony's Chocolonely, is donderdagmorgen in het centrum van Amsterdam aangehouden, op verdenking van vernieling. Dit meldt zijn advocaat Geertjan van Oosten. Beltman kwam na een verhoor op het politiebureau weer op vrije voeten.

Beltman zou verantwoordelijk zijn voor politiek getinte graffiti, aangebracht op een muur van de Beurs van Berlage, omdat daar een beeld van Jan Pieterszoon Coen is ingemetseld. De aangebrachte muurschildering bestaat uit een afbeelding van een reep van Tony's Chocolonely, met daarbij de slogan Black lives matter. Tony's Chocolonely heeft een zogeheten superstore nabij de Beurs.

Volgens Van Oosten vindt Beltman het beeld nabij zijn winkel "niet gepast". Naast Beltman is nog iemand aangehouden. De Beurs overweegt aangifte, aldus Van Oosten.

‘We willen de VOC-mentaliteit veranderen’

Tal van beelden van historische figuren met een mogelijk bedenkelijke reputatie zijn onderwerp van discussie geworden, sinds de zwarte Amerikaan George Floyd in Minnesota door een agent werd gedood en daarna wereldwijd een golf van protesten op gang is gekomen.

Jan Pieterszoon Coen (1587-1629), geboren in Hoorn, was gouverneur-generaal van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC) en hield er een gewelddadige handelspolitiek op na. Onder zijn bewind moordde de VOC duizenden inwoners van de Banda-eilanden (de huidige Molukken) uit. In Hoorn is een groot standbeeld van Coen op stadsplein de Roode Steen middelpunt van de actuele discussie geworden.

‘Wij willen die VOC-mentaliteit veranderen’, zegt een woordvoerster van Tony’s Chocolonely. ‘De gebeurtenissen van de laatste maanden, de pandemie en de protesten tegen racisme, laten zien hoe ongelijk het nog steeds is verdeeld in de wereld. Wij vinden het zinvol mensen te wijzen op dat beeld en in de winkel leggen we uit wie Coen was. We zijn met de Beurs in gesprek over hoe we dat samen kunnen doen.’ 

‘Beursgang Tony’s’

Het chocolademerk opende in 2017 een winkel in de Beurs van Berlage. De opening ging gepaard met een pr-stunt. Tony’s deed destijds een persbericht de deur uit waarin het aankondigde 'een beursgang te onderzoeken'. Het bedrijf zou zo geld op willen halen om de cacao-industrie slaafvrij te maken.

Op 1 juli opent de Tony’s Chocolonely Chocolate Bar naast de winkel in de Beurs van Berlage. Vanochtend vond de officieuze opening plaats.

Tony's werd twaalf jaar geleden opgericht om het proces van chocola maken te verduurzamen, met meer aandacht voor de arbeidsomstandigheden van de cacaoboeren.

(ANP/Adformatie)

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Dave Winters
Jammer dat dit soort walgelijke PR zo weinig aandacht krijgt anders zou niemand nog die chocolade kopen. Bij Ben & Jerry's is het nog erger, die steunen zelfs de mensensmokkel en zijn openlijk anti-blank. Allemaal vanuit een extreem religieuze opvatting dat dit naastenliefde zou zijn en de zwakkere helpen. Met moeite verkopen deze blankenhaters nog vanille ijs. Maar mensen blijven die rotzooi kopen omdat de pers er te weinig aandacht heeft voor dit soort walgelijke merken. Mensen weten het niet.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie