Overslaan en naar de inhoud gaan

Storytel-campagne maakt klassieke liedesverhalen inclusiever: 'Zou AI niet kunnen'

In plaats van Tarzan en Jane ziet de kijker Tirza en Jane, bijvoorbeeld.
Storytel campagne
Twee campagnevoorbeelden van Storytel
© Afbeelding: Storytel
Storytel campagne
Twee campagnevoorbeelden van Storytel
© Afbeelding: Storytel

Storytel, aanbieder van e- en luisterboeken, vindt het een 'schrijnend feit' dat de slimme schrijfsoftware ChatGPT een klassiek liefdesverhaal in eerste instantie om een man en een vrouw laat draaien. Enkel met hele duidelijke instructies schrijft ChatGPT een romantische passage met een transgender of een queer, claimt het bedrijf op basis van eigen onderzoek. Reden genoeg om campagneposters voor inclusieve, fictieve boeken op te hangen tijdens de Amsterdam Pride. De campagne is ontwikkeld door activatiebureau Kumpany. 

related partner content for mobile comes here

Romeo en Julius

In de stad Amsterdam zijn posters zichtbaar voor klassieke liefdesverhalen in een LHBTIQA+ jasje. Zo zien we Tirza en Jane in plaats van Tarzan en Jane, Adam en Evert in plaats van Adam en Eva en Romeo en Julius in plaats van Romeo en Julia. Bij de fictieve titels maakt Storytel duidelijk dat ChatGPT zelf niet inclusief is, en dat hier menselijke schrijvers voor nodig zijn. 'Het zijn verhalen die nooit door AI zouden zijn ontwikkeld', concludeert het bedrijf.

Met de campagne wil Storytel duidelijk maken 'dat zij zich actief inzet om hun brede aanbod aan luisterboeken en e-boeken inclusief te houden.' Het bedrijf koppelt ook een langere gratis proefperiode aan de Pride-activatie. Passanten dienen hier de qr-code op een poster voor te scannen.

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in