Storytel-campagne maakt klassieke liedesverhalen inclusiever: 'Zou AI niet kunnen'

In plaats van Tarzan en Jane ziet de kijker Tirza en Jane, bijvoorbeeld.

Twee campagnevoorbeelden van Storytel
Afbeelding: Storytel

Storytel, aanbieder van e- en luisterboeken, vindt het een 'schrijnend feit' dat de slimme schrijfsoftware ChatGPT een klassiek liefdesverhaal in eerste instantie om een man en een vrouw laat draaien. Enkel met hele duidelijke instructies schrijft ChatGPT een romantische passage met een transgender of een queer, claimt het bedrijf op basis van eigen onderzoek. Reden genoeg om campagneposters voor inclusieve, fictieve boeken op te hangen tijdens de Amsterdam Pride. De campagne is ontwikkeld door activatiebureau Kumpany. 

Romeo en Julius

In de stad Amsterdam zijn posters zichtbaar voor klassieke liefdesverhalen in een LHBTIQA+ jasje. Zo zien we Tirza en Jane in plaats van Tarzan en Jane, Adam en Evert in plaats van Adam en Eva en Romeo en Julius in plaats van Romeo en Julia. Bij de fictieve titels maakt Storytel duidelijk dat ChatGPT zelf niet inclusief is, en dat hier menselijke schrijvers voor nodig zijn. 'Het zijn verhalen die nooit door AI zouden zijn ontwikkeld', concludeert het bedrijf.

Met de campagne wil Storytel duidelijk maken 'dat zij zich actief inzet om hun brede aanbod aan luisterboeken en e-boeken inclusief te houden.' Het bedrijf koppelt ook een langere gratis proefperiode aan de Pride-activatie. Passanten dienen hier de qr-code op een poster voor te scannen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie