De in september vorig jaar gelanceerde G-Star campagne ‘Say it Witch Booty’, heeft geleid tot meerdere klachten bij de Reclame Code Commissie. De klachten vat de RCC als volgt samen:
‘De televisiecommercial legt een seksistische nadruk op vrijwel alleen vrouwenbillen. Het is discriminerend, denigrerend en vrouwonvriendelijk. Een vrouw is meer dan alleen een lustobject.’
Neerbuigend versus knipoog
Je kon er bijna op wachten. In een tijd waarin een groeiende ‘woke-doelgroep’ zich stoort aan het opvoeren van vrouwen als lustobject, roept een commercial met wiebelend voorbijlopende, dansende en zelfs schoonzwemmende vrouwenbillen nu eenmaal reacties op. G-Star Raw sprak zelf in september van een ‘tongue-in-cheek campagne’. Het publiek werd uitgenodigd om het te zien als een commercial met een knipoog.
De RCC zegt in deze casus ‘terughoudend’ te hebben getoetst. Goede smaak en fatsoen hebben volgens de commissie nu eenmaal een subjectief karakter. ‘Het enkele feit dat er (vrouwen)billen zijn te zien in jeans, maakt niet dat de commercial de grens overschrijdt van toegestaan is.’
Het is de pasvorm
De voorzitter van de RCC heeft de klachten dan ook afgewezen. De motivatie: ‘Er is volgens de voorzitter een duidelijk verband tussen het aangeprezen product, verschillende soorten jeans, en de inhoud van de commercial “nothing better than the fit of your G-Star”, waarbij de nadruk wordt gelegd op de pasvorm van de spijkerbroeken rond de billen.’
En ook: ‘Door de wijze waarop de spijkerbroeken in verschillende situaties worden uitgebeeld, wordt geen beeld over de vrouw gegeven met een seksistische, vrouwonvriendelijke of negatieve strekking.’ De voorzitter oordeelt dat er ook geen sprake is van zodanige prikkelende beelden of seksuele lading, dat de grens van wat volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar wordt geacht, is overschreden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!