Deze week was Heleen Hidskes, strategy director Dept, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Heleen: 'Deze week begon met International Women’s Day. En dat kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. Dus van die dag heb ik - via deze rubriek - een week gemaakt. Een week lang mooie dingen gemaakt door vrouwen, vanuit een vrouwelijk perspectief verteld of gemaakt met een feministisch motief.'
Hier haar 5 pic(k)s:
1. Lou Escobar - fotograaf & regisseur
'Ik vond haar foto’s aan het einde van een Insta clickhole en het komt niet vaak voor dat je dan bij kwaliteit eindigt... Maar @lou__escobar werd ter plekke een van mijn favoriete Instagram-accounts. Ik weet weinig van haar, behalve dat ze te gekke foto’s maakt en regisseur en Frans is. Haar foto’s combineren glamour met de straat en vangen de huidige tijdsgeest enorm goed. Ze maken me niet alleen vrolijk, er straalt ook heel veel kracht uit de modellen.'
2. 'Het mooiste is dat de serie "male gaze" vrij is'
'Sinds anderhalve week geleden is Red Light beschikbaar op NPO Plus en ik heb 'r nu al afgekeken. Een Nederlandse serie met internationale allure (zou het door de Vlaamse acteurs komen?) en een steengoeie performance van Carice van Houten.
Maar wat ik er nog het mooist aan vind is dat zij male gaze vrij is. En dat is geen toeval. Want deze serie is gemaakt door de productiemaatschappij Man Up van Carice van Houten en Halina Reijn, die door het zelf te doen de positie van de vrouw in film en televisie willen verbeteren. Dus ondanks dat de serie gaat over prostitutie, seks, macht en overgave, zijn de borsten van Carice van Houten niet één keer in beeld.'
3. 'Het laat goed zien van hoe ver zwarte vrouwen hebben moeten komen'
'Het boek dat ik iedereen aanraad om te lezen (ja ook mannen, juist!): Girl, Woman, Other - winnaar van The Booker Prize 2019. Het volgt 12 fictieve verhaallijnen van verschillende, voornamelijk zwarte, vrouwen in het Verenigd Koninkrijk door de decennia heen. De karakters zijn allemaal met elkaar verbonden, maar voeren ieder hun eigen strijd met de ongelijkheid waar ze dagelijks mee te maken krijgen. Het laat goed zien van hoe ver zwarte vrouwen hebben moeten komen voor gelijkheid (op sommige vlakken) en hoe de feministische strijd nog steeds niet gestreden is.'
4. 'Deze film laat goed zien hoe ons perspectief op de man ook moet veranderen'
'Deze Belgische commercial, Jules - Men in progress, zie hieronder, kreeg ik door van een collega in een werk-appgroep, en werd door zowel de mannen als vrouwen warm onthaald. Want feminisme is niet alleen voorbehouden aan vrouwen. Deze film laat goed zien hoe ons perspectief op de man ook moet veranderen willen we gelijkheid voor iedereen creëren. Daarnaast is hij ook gewoon vet gemaakt, klinkt-ie lekker en trekt het idee ‘n fijne parallel met het merk.'
5. “Let’s think about what we think about, when we think of a woman”
'Wat we hebben geleerd terwijl we opgroeiden, bepaalt nog steeds ons beeld van hoe we vandaag de dag naar de maatschappij kijken. En dat heeft dus ook effect op hoe we vrouwen zien, bewust én onbewust. De verpleging in het ziekenhuis kennen we bijvoorbeeld onbewust toe aan vrouwen. Terwijl artsen in ons hoofd mannen zijn. Die "unconscious bias" van Nederlanders werkt ook door in de huidige verkiezingstijd. Mensen vinden het maar moeilijk voor te stellen dat een land ook geleid kan worden door een vrouw, gewoonweg omdat ze het nog nooit hebben meegemaakt.
De Billie Brain Scan op de site Think of a Woman van beautymerk Billie probeert onze unconscious bias wanneer het op vrouwen aankomt te verleggen en onze blik op de samenleving te verbreden. Niet alleen door een mooie film, maar ook door een korte, toffe test die je op de website kan doen. Doe de test en ervaar waar jij aan denkt, wanneer je aan een vrouw denkt.
Ik denk alvast aan een vrouwelijke minister-president 🙂.'
Billie honors international women's day with new "think of a woman" campaign video
Komende week is Jelani Isaacs, medeoprichter New Ams Cultural Creative Agency (dat onlangs richting De Bijlmer is verhuisd), +PlusOne* en ADCN-bestuurslid, curator van #RPOTDFAW.
*) 'We believe that increased creativity and innovation will come from the difference and diversity of its makers. In the wake of BLM, a diverse group of creative industry leaders came together to take action, with a mission to make the Dutch creative marketing industry more inclusive.'