Deze week is Gianni Grot, medeoprichter van Omroep Zwart, regisseur en voormalig danser, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Gianni over zijn week: 'Ik laat deze week allemaal elementen zien die in mijn werk als filmmaker terug te vinden zijn. Als mijn werk een collage is, zijn dit de foto's.'
Hier zijn 5 pic(k)s:
1. adidas Originals - Original is never finished
'Deze campagnevideo van adidas Originals (met een remix van Frank Sinatra's 'My Way') spreekt me aan vanwege de originaliteit van de surrealistische wereld die wordt gecreëerd. Daarbij vind ik de esthetiek van de cinematografie heel sterk.'
2. Kendrick Lamar - Element
'Deze videoclip van Kendrick Lamar spreekt mij aan vanwege de intelligente wijze waarop de fotografie van Gordon Parks* vertaald is naar bewegend beeld. Daarbij vind ik de subtiliteit van de visuele effecten slim gevonden en heel goed uitgevoerd.'
*) Several scenes in the video mimic Parks’s photographs from the fifties and sixties
3. Raina (directed and cinematography Devin Jamieson)
'Deze video spreekt me aan omdat hierin het contrast spot-on wordt getoond tussen: het 'vibrante' van een liefdesrelatie aan het begin en de verloren glans wanneer de relatie niet onderhouden wordt. Door middel van dans en muzikaliteit zien we het mechaniek van automatisme in een vervallen relatie.'
4. Ruslan Pelykh - Neon Beast (mature)
'Deze video heeft hele interessante en speelse composities. De gekozen kleuren in combinatie met de (dans)bewegingen en de blikken van het model creëren een unieke sfeer. Daarbij maken de visuele effecten deze fashion film tot een kunstwerk.'
5. The Carters - Apeshit
'Deze videoclip sluit de reeks af, omdat het voor mij een video is waarin cinematografisch en inhoudelijk alles goed wordt gedaan. De kleuren in de styling zijn volledig complementair met de kleuren van de omgeving. De composities en de camerabewegingen zijn heel dynamisch. De look & feel van de video sluiten goed aan bij de energie van het nummer. De scènes zijn sterk en origineel. En natuurlijk Jay-Z en Beyoncé...'
Uit Apeshit:
I can't believe we made it (This is what we made, made)
This is what we're thankful for (This is what we thank, thank)
I can't believe we made it (This a different angle)
Have you ever seen the crowd goin' apeshit? Rah
Komende week is Mariëtte Leenhouts, Growth Officer Wunderman Thompson Amsterdam en voormalig CMO Randstad, curator van #RPOTDFAW.