Overslaan en naar de inhoud gaan

Racistische producten verdwijnen uit schap: 'Noodzakelijk, maar niet genoeg'

Steeds meer merken herzien racistische producten, maar met een beetje beetje window dressing kom je er niet, stelt strateeg Nadine Ridder.
Aunt Jemima
Aunt Jemima

Na weken van aanhoudende demonstraties tegen racistisch politiegeweld in de Verenigde Staten, zijn een aantal bedrijven begonnen met het herzien van hun producten en ze te ontdoen van racistische kenmerken. 'Slim', vindt creatief strateeg Nadine Ridder, maar 'lang niet genoeg.'

Het Amerikaanse PepsiCo veranderde de naam en logo van pannenkoekenmerk Aunt Jemima en levensmiddelenreus Mars past de naam en het logo van het merk Uncle Ben's aan. Ook ijsmerk Dreyer's onderneemt actie om zijn zogeheten 'Eskimo Pie'-chocoladeijsjes te veranderen. Maandag werd bekend dat Nestlé stopt met het verkopen van producten van het merk 'Beso de Negra' vanwege het raciale stereotype beeld dat het schetst.

'Ik denk dat het noodzakelijk is dat merken dit doen', zegt Ridder. 'Er komt steeds meer druk uit de publieke opinie en uiteindelijk wil een bedrijf gewoon zijn spullen verkopen. Omdat er nu een tendens is waarin veel meer mensen, ook de witte bevolking, zegt: 'Wij willen dit niet meer, we willen afstand doen van alles dat racistisch is en afstand doen van het koloniale verleden, maar een zwart vlak plaatsen is niet genoeg. Het gaat om concrete actie.' Dus merken voeren nu actief anti-racisme beleid waarbij luisterende eerste stap is en daarna handelen een volgende. Als mensen erop wijzen dat bepaalde producten niet meer kunnen, dan moeten ze daar ook op acteren.'

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marc Fahrner

Eens. Ik vrees echter dat deze ondernemingen hun inkoop- en productiezijde niet zo snel transparant zullen maken. Niet, zolang de noodzaak van hoge marges ten behoeve van dividend voor aandeelhouders leading blijft in de boardroom. Nu de publieke opinie in hoog tempo kantelt, zou de houdbaarheid van die strategie wel eens eindig kunnen zijn. Nu de mindset nog van die kleine narcistische groep in de bestuurskamer, in hun "meer, meer, meer-bubble".

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in